Va multumesc pentru raspunsuri Dl Cosmin Prund, chiar va apreciez pentru gestul facut, si pentru timpul acordat (smile)
Chiar si eu, initiatorul acestui topic imens, nu am gasit timpul necesar pana acum sa raspund in mod adecvat...
Doresc sa multumesc de asemena ptr incurajare Dmnei Maria si pentru completari dl Parfeni.
Revenind la subiect:
Numarul foarte mare de intrebari pe care le puneti de-odata indica faptul ca nu aveti experienta nici cu rulota, nici cu calatoriile in strainatate la modul general. Nu e simplu si viata in rulota nu este la fel cu viata acasa. Mersul cu rulota in off-camping de exemplu nu-i pentru incepatori: in off-camping depinzi 100% de rulota si daca ai o problema nu te ajuta nimeni pentru ca esti din start in ilegalitate.
Intradevar, dupa cum am mai zis si dupa cum se poate observa, nu am experienta sa calatoresc cu rulota si nici in strainatate, dar eu si cu sotia mea suntem foarte grijulii si ne documentam foarte bine inainte de toate, luandu-ne multe masuri de precautie, unele chiar paranoice dar mergem pe principiul: "Better safe than sorry" (smile)
Pe timp cald nu vad multe probleme, decat urgente medicale si tehnice (si poate de siguranta, dar deobicei nu ne aventuram unde pare periculos). Eu consider ca este o prostie sa poti parca duba in oras de exemplu sau in orice alt loc si sa poti sa tragi un pui de somn in masina, si sa nu poti la fel cu rulota, ca doar nu ies in fata rulotei sa fac gratar LOL Deci mi se pare aberant, fara sa poluez sau sa incurc cu ceva sa nu pot dormi in masina intr-o parcare oarecare. Mersul cu autorulota in orase o vad la fel ca mersul cu duba.
O sa mergem si in campuri pentru a putea sa umplem ce este de umplut, golit ce este de golit si spalat ce este de spalat...
1. Curent Electric
Daca luati in calcul un generator atunci e simplu, cat timp are benzina puteti folosi toate dispozitivele electronice pe care doriti sa le folositi. Luati in calcul ca generatorul face MULT zgomot si miroase urat, nu va fi agreat in prea multe locuri O solutie mai buna sunt panorile solare, dar dimensionarea lor este complicata, sunt scumpe, etc.
Avem colegi care au configurat sisteme cu panouri solare + acumulatori care sa le permita utilizarea aerului conditionat in mers (contribuie si alternatorul masinii cu putin). Am auzit de configuratii in care un aer conditionat de foarte mica putere poate fi utilizat sa zicem o ora, dar daca va imaginati un sistem ca acasa, sa poata functiona aerul conditionat vara 8 ore pe zi pe acumulatori + sisteme alternative de producere a energiei electrice, este imposibil. Din nou spun, cu un generator electric e posibil, dar nu vad unde veti sta cu generatorul electric pornit 8 ore pe zi.
Nu veti putea folosi generatorul electric in interiorul rulotei.
Cei care petrec mult timp in camper invata sa faca economie, e singura solutie viabila. Probabil veti ramane la 1 singur laptop, si acela folosit doar cand este necesar. Veti vedea in zonele de off-camping oameni la camper care seara nu aprind nici macar un bec: aprind o lumanare, beau un pahar de vin si se duc la culcare.
Ledurile consuma foarte putin, deci nu imi fac probleme...
Da, un generator electric silentios mai performant ar fi ideal sa alimenteze acumulatori de putere mai mare (mi-as dori acumulatori puternici, cum sunt cei care alimenteaza masinile Tesla, dar cred ca costa unul cat toata autorulota :) ). Si poate in combinatie cu panourile solare, ar fi mai multa energie decat as avea nevoie... Desigur, cu atat investesc (sau arunc banii) mai mult in sisteme performante, cu atat imi va parea rau daca autorulota va fi vandalizata/furata...
Poate un generator silentios si nepoluant, ar fi ideal gen:
https://www.youtube.com/watch?v=mOYbuPqv14g sau
https://www.youtube.com/watch?v=YIxtz2IefqU
Sincer, nu suport aerul conditionat vara, as prefera sa ma topesc de cald, decat sa ma prinda curentul, sau sa ma usture gatul, sunt mai sensibil de fel. Stiu ca autorulota, este o conserva dar pot parca undeva la umbra sau sa improvizez o prelata la sul, sa o trag deasupra plafonului cand sunt parcat, sa absoarba aceasta caldura...
2. Apa
Chiar daca intentionati sa stati foarte mult off-camping, tot trebuie sa intrati din cand in cand in camping-uri pentru a goli rezervoarele de apa gri, toaleta, pentru a umple rezervoarele de apa curata. In camping-uri gasiti masini de spalat (contra-cost), puteti spala hainele acolo. Sunt convins ca veti gasi oameni care au rezervoare de apa de 300 litri, dar 300 litri de apa cantaresc 300 kg!! Ca si in cazul curentului electric cel mai simplu este sa invatati sa faceti economie. Puteti folosi farfurii si tacamuri de unica folosinta pentru a minimiza cantitatea de vase care trebuie spalate.
Puteti lua apa din rau, dar eu n-as lua decat in zone de munte unde stiti ca apa e cat-de-cat curata. Gasiti apa la benzinarii, camping-uri, etc.
Buna ideea cu spalarea hainelor, si intradevar, as cara prea multa apa cu mine. Ma gandeam sa cumparam folii de nailon si sa le punem pe farfurii, astfel, vom manca pe farfurii dar fara sa le murdarim si ar fi si mai ieftin (smile)
De baut, bem numai apa imbuteliata oricum, iar pe corp nu ar trebui sa se consume atat de multa apa la o presiune foarte mica pe sistem de jet de apa. Cred ca ma pot spala si cu 1-2 litri de apa daca m-as chinui putin. Cu incalzitul ar fi mai greu.
3. Incalzire
Vara sau iarna?
Daca-i vorba de economie nu mai incalziti apa, va spalati pe maini cu apa rece ca nu-i foarte rece.
Daca-i vorba de gatit depinde fiecare ce si cat gateste.
Pot sa va spun ca acum in ultima mea vacanta in Grecia am consumat 1/2 butelie de gaz in 17 zile. Cand voi merge la intalnirea de 1 Decembrie voi lua in schimb 2 butelii mari pline sa fiu sigur ca nu raman in frig!
Exista solutii pentru gatit pe motorina, dar sunt foarte scumpe.
Cele mai des intalnite frigidere de rulota functioneaza la 220V, 12V si pe gaz. Proprietarii de campere schimba uneori aceste frigidere pe absorbtie cu unele normale cu compresie (ca acasa), dar aceasta solutie este greu de implementat off-camping pentru ca un frigider cu compresie are un consum zilnic de circa 40Ah la 12V.
Frigiderele cu absorbtie nu racesc foarte bine, cele cu compresie racesc mult mai bine.
Paturile electrice consuma electricitate, de unde va fi furnizata aceasta electricitate? Pentru buteliile de gaz cea mai buna solutie este propanul (daca aveti de unde sa-l achizitionati) + o rezistenta electrica speciala care incalzeste regulatorul de gaz. Noi in Romania alimentam cu GPL tocmai pentru a vea si propan in butelie, nu doar butan.
Nu cred ca veti reusi sa izolati suplimentar o autorulota: la exterior evident ca nu-i posibil si la interior aveti mobila. Spatiul interior este oricum mic si nu veti dori sa-l reduceti mai mult.
Exista solutii pentru incalzit rulota pe motorina (Webasto), n-am auzit de pacura sau lemne.
Vara nu as avea probleme, iar iarna, m-as duce mai catre sud, gen spania sau grecia. Insa cred ca autonomia cea mai mare o sa o am pe motorina, dar daca va fi prea scumpa o sa raman la gaz. Am auzit de solutia paturii electrice in jurul buteliilor, dar mi se pare destul de riscant sa amesteci curentul cu gazele, poate sunt putin paranoic :|
4. Campare
Camparea off-camping este ilegala aproape peste tot, inclusiv Romania, Grecia, Germania. Asta nu inseamna ca nu se practica, dar se practica in conditii limitate.
In vest exista parcari speciale pentru autorulote unde se poate sta circa 48h, cu plata la ora si preturi mai mici decat in camping.
Cei care practica intens free-camping-ul in orasele din vest folosesc dube modificate special, fara terase, preferabil fara geamuri, fara semne care sa spuna "autorulota"
Cred ca ne putem descurca cu parcarile tiristilor, de pe autostrada, mallurilor non stop, etc. La nevoie vom plati daca este nevoie, cat despre ilegalitate, este in functie de ce faci, parerea mea. Un exemplu ar fi dupa aceasta logica ca nu pot parca autorulota decat unde scrie express acest lucru, si sa ma caute daca noaptea sunt in ea sau nu, si daca sunt ma amendeaza ca o folosesc ca rulota sa dorm, si daca nu sunt, e tratata ca o duba? lol
5. Siguranta
Siguranta in off-camping, ca de altfel si in camping, este foarte relativa. Absolut ori unde se poate gasi cineva sa sparga o usa! Probabilitatea depinde de enorm de multi factori...
Evident ca puteti pune un modul pentru urmarit rulota prin gps, pana la urma e un autovehicul ca oricare altul.
Cred ca ar fi mai indicat un sistem de alarma ca cele de montat pe masina, dar nu m-a interesat foarte mult subiectul, nu stiu.
Adevarat, nicaieri nu poate fi garantata siguranta, iti poti mari siguranta sau nesiguranta in functie de ceea ce faci...
Un sistem de alarma clasic si monitorizare prin gps cred ca ar fi ideala
6. Internet
Internetul in RV in afara tarii este o problema scump si dificil de rezolvat. Acoperirea gsm 3G/4G in vest nu se compara cu Romania (este mult mai slaba!). Wifi-ul disponibil in camping-uri este de multe ori scump si prost. Internetul prin satelit functioneaza (folosesc eu) dar este de asemenea foarte scump si performantele oferite sunt scazute. Aveti nevoie de un serviciu pentru internet mobil special conceput pentru instalare pe vehicule: alinierea antenelor de satelit trebuie facuta foarte-foarte bine.
Daca internetul este folosit sporadic si utilizarea lui poate fi amanata la nevoie atunci se pot folosi antene WiFi externe si pot fi "vanate" hot-spoturi gratuite de la hoteluri, McDonald's-uri etc. Aceasta este o solutei gratuita si fara abonamente, dar care nu potate fi folosita daca internetul trebuie sa fie permanent disponibil.
Din pacate nu pot amana folosirea lui, si am crezut ca am rezolvat aceasta problema cu internetul direct prin satelit, si daca vitezele mici, cum spuneti si dvs, nu ar fi fost un factor destul de incomod, este si problema alinierii antenelor, fapt ce nu l-am luat in calcul, dar trebuie sa ma descurc...
7. Hrana
In rulota puteti gati aproape ca acasa.
Preturile depind de tara si zona in care este situat supermarket-ul, dar vor fi in general ok.
Multumesc pentru lamurire, se pare ca la omul sarac, si mancarea e mai scumpa... Nu prea pot intelege cum mancarea este poate chiar mai ieftina in strainatate, si salariile mai mari... producatorii cum reusesc sa isi acopere cheltuielile, salariile si angajatii plus profit? Volum mare? Eficenta? Import? :?
Vom avea si conserve desigur in caz de orice (wink)
8. Sanatate
Cardul european de sanatate acopera numai serviciile medicale de urgenta, nu inlocuieste medicul de familie. In plus dureaza mult pana-l obineti (asa-i birocratie la noi) si e valabil doar 6 luni.
Mi-am facut card de sanatate acum cateva luni bune (am crezut ca plec, dar nu a fost sa fie), si din cate imi aduc aminte a durat 2-3 saptamani sa il am...
In situatii de urgenta ar fi cel mai nasol, dar nu se stie niciodata, si o banala raceala/gripa iti poate face mari probleme... Pe primul loc pentru noi este sanatatea si siguranta, ceea ce este greu de atins intr-o autorulota dar libertatea este de nepretuit...
Banuiesc ca orice tara Europeana are salvare de urgenta sa ne ajute in caz de ceva?
9. Circulatie
Legislatia rutiera romaneasca este in principiu identica cu legislatia europeana, cel putin in privinta regulilor de circulatie (ce si unde e voie). Valoarea amenzilor precum si toleranta politistilor difera de la tara la tara, dar ce anume se amendeaza este cam la fel peste tot.
Pasaportul nu este necesar in UE dar este util: nu strica sa aveti cate 2 acte de identitate. Noi intotdeauna luam si pasaportul cu noi din acest motiv (pierd buletinul ma pot legitima cu pasaportul si ajung linistit acasa).
Costurile pentru servicii de orice fel sunt corelate cu salariile medii ale tarii: in tarile cu salarii mari serviciile sunt foarte scumpe. Altfel spus: o sa usture rau sa repari masina in Elvetia, si probabil nu vor face improvizatii Romanesti, vor folosi doar piese de marca.
Cu politistii este foarte probabil sa te intelegi in engleza. Daca ajungi la inchisoare probabil vor aduce translator
Este bine de stiut, multumesc pentru informatie, traiasca UE si uniformizarea (desi nu prea se face la nivelul de trai).
Nu am avut probleme cu politia aici deci sper sa nu am nici in afara, mai ales ca o sa ma interesez inainte de regulile mai "dubioase"
Ar trebui sa tin pasaportul separat de buletin atunci sa nu le pierd pe amandoua deodata (smile)
Nici eu nu cred ca o sa ajung pe la racoare, sau sa raman prea mult acolo (wink)
10. Altele
Preturile la combustibili in Romania sunt foarte mari, asta inseamna ca preturile la combustibili nu va vor speria in UE.
Ce trotinete electrice? Nu se poate raspunde in mod generic la o astfel de intrebare.
In toate tarile mici va veti descurca cu limba engleza. In tarile mari e indicat sa stiti si limba locala, dar pana la urma va veti descurca cu engleza+semne. Altfel spus: in franta sunt sanse sa intalnesti francezi care nu stiu (sau refuza) sa vorbeasca engleza. La fel in germania, spania, italia (fiecare cu limba lui). In tarile mai mici cam toti cei ce presteaza servicii publice se descurca cu engleza. In nordul europei lumea vorbeste foarte bine engleza.
RON se vor schimba in Euro doar in tara, sau vor fi tinuti pe card (bancomatele intotdeauna elibereaza numerar in moneda tarii, conversia se face automat la moneda in care este emis cardul). RON vor fi probabil acceptati in tarile vecine, dar spre exemplu in Germania cred ca va fi foarte greu de gasit o banca sa cumpere RON.
Moneda Euro nu se foloseste in toate tarile din UE, evident! De exemplu Ungaria foloseste forinti, Bulgaria foloseste leva, anglia foloseste lire.
E bine ca suntem obisnuiti cu greul in Romania, o situatie penibila dar adevarata, caci pe noi, nu are cine sa ne apere...
Stim si engleza si putina spaniola, dar cu unii s-ar putea sa vorbim sa ne doara mainile de la gesticulat lol
Euro si cardul ar trebui sa ajunga atunci.
Multumesc pentru toate informatiile si timpul acordat, si sper ca pe viitor sa te pot ajuta si eu.