Foarte interesant subiect, mai ales pt cei care au " mincarici " sa iasa si iarna...
Ma bag si eu un pic in discutie, dar nu chiar in aprofunzime. Ma bag pentru ca daca din 1986 si pina anul trecut, am locuit in zona Cheia. Ceva in timp, am invatat.
Mult am invatat intre 1986 si 1989 cind am locuit si am avut in administrare Casa de Vinatoare Valea stinii, in spatele Zaganului, pe un forestier la 10 km de DN 1A
Chiar si din 1990 si pina in 2010 nu a fost simplu sa stai la 860 m altitudine, unde vara are numai 3 luni...Dar, sa revin la subiectul interesant pe care il dezbatem.
Eu unul in acesti ani, am invatat ca cel mai important lucru la o masina, iarna, sint anvelopele. Alegerea anvelopelor de iarna e o chestiune foarte importanta zic eu.
Pentru ca avind 2 seturi de roti la fiecare masina, ( 1 set de vara si 1 set de iarna ) indiferent ca-i turism, autoutilitara sau camper, problema e jumatate rezolvata
Cind ai un set de roti de vara, setul de iarna trebuie sa fie de IARNA ( mai cramponat ) nu cu desen mixt. Daca este si o anvelopa moale, (ex Nokian) este super ok.
Multi vor zice de ce nu Michelin, ca are super reclama sau altele. Eu ramin la parerea mea, pt ca am schimbat multe firme si Finlandezii sint pe locul 1 in opinia mea.
De exemplu, singurele anvelope ce m-au scos cu camperul din sleauri de ghiata ( fara lanturi puse ) au fost Nokian. Sint un pic mai scumpe, dar nu sint virful de pret
Acel cauciuc si la -20 grade este moale ( se poate apasa cu degetul si se infunda, e moale ) Daca mai e si cramponat, mai ca nu mai trebuie lanturi in oricare situatie
Si totusi exista si situatii cind sint necesare. De ex intr-o iarna veneam cu Maria din Olanda ruta Brasov spre Cheia insa in Sacele, drumul era inchis circulatiei publice.
De la jumatea lui Sacele nu mai misca nimeni. Polei cu zapada afinata peste. Cam asa se intimpla in general cind ziua e cald si frigul din noapte ingheata stratul nr 1.
Am pus lanturile si am urcat. Nu va spun ce-a fost dupa Babarunca, zapada mare, dar si stilul de a demara "cind trebuie" cit si "cunoasterea soselei " conteaza enorm.
In alta zona din tara, Pasul Prislop, unde nu mai fusesem de citiva ani, am urcat pe ploaie, care a devenit lapovita si in final ninsoare viscolita. Acolo mi-a fost greu..
Chiar daca urcam in forta controlat, camperul nu mai asculta volanul ci mergea spre zidul de protectie sau parapet...De intors era mult prea tirziu, nu mai putem opri
Daca opream, eram constient caci cu toate frinele ma duceam la vale. Chiar i-am zis Mariei: stai cu mina pe usa si daca iti zic sa sari, sari ! ...O amintire de neuitat...
Rezultatul: Am oprit in coama la panou, sa facem o poza de "amintire" Cind am plecat uitasem ca aveam o cutie automata pe Mercedes si nu realizasem ce-i sub noi.
Urmarea se vede in poze. Din "plecare" cu 3 km/h am intrat frumos in sant. Ne-a scos un camion cu lanturi, incarcat cu cherestea. Nici gind sa mai plec din acel loc...
Se intuneca. Maria de pe piciore, intorcea camperul stinga dreapta cu sufa ! Incredibil dar se poate! Lanturi aveam pt spate, dar erau ineficiente ca nu aveam directie
Am descoperit Cabana in intuneric si am zis ca l-am gasit pe Dumnezeu...Am parcat cu greu. Linga noi, oprisera inclusiv forestierii cu camioanele incarcate la refuz..
Rezultatul = A doua zi am coborit cu camionul forestier ( nu va zic si cum ) si mi-am luat inca o pereche de lanturi pt. fata. Cine a coborit apoi fara probleme ? Noi .
Poleiul acoperit de zapada este crima. Chiar daca zapada e mica, dar batatorita ca un patinoar, rezultatul e acelasi. Stiti cind se blocheaza DN1A ? Cind zapada e mica.
Pe zapada mare "roata trage". Daca mai sint si anvelopele cramponate, dar cit mai "inalte si cit mai inguste", nu ai cum sa ramii in zapada decit daca ramii suspendat.
De ciorapei si Autosock, nu am auzit pina acum. Lanturi am, dar sint un model mai scump, nu-s chiar lanturi, ci niste arcuri sa zicem, numai ca si pretul e pe masura.
Pt camper am dat in jur de 900 lei/set. Cristi Anghel care stie cum se maninca mersul iarna cu camperul, dupa excursia lui din Nord, mi le-a recomandat ca de nota 10
Inca nu le-am folosit, in schimb mi-am luat si pt Hymer o pereche de Nokiane...Acum depinde si cum incarcam masina. Daca punem greutate pe osia netractanta = 0
Deci in concluzie sint multe "chichite" cu mersul in munte - cit si in alte zone - prin zapada sau pe gheata. Toate se invata in timp prin propria experienta si de la altii.
Am stuidiat pina sa incep sa scriu oferta huselor de roti. Sint ideale pt polei si gheata. La zapada mare nu cred ca au efect decit daca sint puse pe anvelope... de vara..
Preturile difera. Cele de 90 euro, care au intr-adevar insertie metalica ( scrie si in text )
http://www.ebay.de/itm/RUD-matic-SOFT-S ... 3cb4c82f81
Sint si altele , care cred ca au un material rezistent si aspru. Acestea ar fi intre 47 euro si 84 euro. Cele cu insertie ajung pina la 114 euro. Pt urgenta cred ca-s bune..
http://www.ebay.de/sch/i.html?LH_ItemCo ... 513&_pgn=6 - Deci in majoritatea cazurilor, se pare ca-s mai scumpe in vest decit acasa...faceti dvs singuri calculul
Pentru masini grele, de ex pt camper de 3,5 T sint bune lanturile. Numai ca si lanturile sint de mai multe categorii. Ieftine, ce te tin o urcare si scumpe ce te tin 3 ierni.
Voi incerca (daca voi avea ocazia) lanturile model tip "arc" si va voi zice rezultatul. Dar pina atunci, luati-va " anvelope cramponate si moi " ca uitati de lanturi si sosoni
Deasemeni, pe viitor mai voi uita in munte si daca voi vedea sus zapada, am sa virez catre "vale" la caldura... :) Subiectul e amplu si cred ca o sa ne ia ceva pagini bune
PS : De curind la indemnul unui coleg de a lui Nick, baiatul sofer pe TIR in Vest, am achizitionat 8 sprayuri " Quick Grip' . Au o spuma aderenta, ce se aplica pe anvelopa.
De gasit, nu prea am gasit pe drumul mare, dar, poate ca vor apare in timp pe piata. M-a costat in jur de 75-80 lei / bucata. Rezultatul e uimitor. Dau 5-6 buc spre test.
