Pagina 1 din 2
Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 07 Feb 2010, 15:15
de Ovidiu Ciobanu
Buna ziua,
Am tot cautat in Codul Rutier cu modificari si nu gasesc daca si unde spune ca este obligatorie folosirea oglinzilor suplimentare (si penalizarea).
De pe forum am inteles ca ar fi obligatorii
viewtopic.php?f=45&t=2499&p=32920&hilit=oglinzi#p32920 dar personal avand latimea masinii cu oglinzi 1950 si a rulotei 2050 nu simt nevoia unor oglinzi suplimentare.
Multumesc,
Ovidiu Ciobanu
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 07 Feb 2010, 16:05
de Odenie Sergiu
Nici eu nu am vazut o asemenea prevedere,dar d.p.d.v. practic eu zic ca sunt utile.Am mai intalnit persoane care au sustinut ca nu au nevoie de oglinzi suplimentare.In principiu eu cred ca sunt benefice pentru siguranta noastra(si a rulotei;si numai daca le-ai incercat iti poti da seama).Am constatat ca spre ex.daca o masina este in mers in spatele rulotei,cu oglinzile masinii nu se vede acea masina,(poate chiar doua,nu mai retin).Cum sunt destui care stau"la panda" pentru a depasi cand prind momentul un ansamblu cum e rulota+masina care "le sta in calea afirmarii ca piloti de raliu",daca avem de ocolit un obstacol sau altceva,in timp ce cel din spate (pe care nu-l vedem fara aceste oglinzi) "tasneste"in depasire,putem avea unele probleme.Si asta se intampla destul de des,in special in zone unde circulam cu viteza redusa,drumuri de munte,etc.,"incurcandu-i"pe cei ce se grabesc.Vis-a vis de pretul lor,nu merita riscul sa nu le avem.In plus,la manevre unde trebuie sa te "strecori"in spatii limitate,avand extensia oglinzilor,poti aprecia mai bine distanta laterala prin in care urmeaza sa treaca si rulota,avand ca reper distanta fata de oglinzile suplimentare.Parerea mea..."care este"
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 07 Feb 2010, 21:11
de Ovidiu Ciobanu
Sergiu, fara suparare, intrebarea era doar daca sunt obligatorii.
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 07 Feb 2010, 21:25
de Petrescu Eugen
Sunt impuse condiţii minime tehnice reglementate de:
1. STAS 11233-85. Vehicule rutiere. Retrovizoare.Condiţii tehnice, metode de încercare şi montare.
2. Regulamentul nr. 46 al ECE-ONU. Montarea oglinzilor retrovizoare.
Condiţiile tehnice sunt de vizibilitate spre înapoi şi laterale pe anumite arii specificate de actele de mai sus
RAR trebuie să impună respectarea acestor condiţii, dar necesitatea oglinzilor suplimentare apare la circulaţia în agregat (maşină + rulotă), iar omologarea RAR este individuală (separat maşină, separat rulotă).
Din acest motiv, răspunderea ne aparţine nouă, utilizatorilor.
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 07 Feb 2010, 21:39
de Ovidiu Ciobanu
Petrescu Eugen scrie:RAR trebuie să impună respectarea acestor condiţii,
OK, dar agentul are vreo baza sa sanctioneze lipsa acestora?
Multumesc
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 07 Feb 2010, 23:24
de Odenie Sergiu
Ovidiu Ciobanu scrie:Sergiu, fara suparare, intrebarea era doar daca sunt obligatorii.
Imi cer scuze ca mi-am spus opinia. :oops:
Credeam ca poate foloseste...Nu mai pot edita postul...too late.
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 08 Feb 2010, 09:47
de parpaneata
Astept un raspuns oficial si-l voi posta. Va scriu pana atunci interpretarea mea.
Avand in vedere ca nemontarea oglinzilor suplimentare duce la inutilitatea,intr-un procent destul de mare,a oglinzilor standard este....ca si cum ai avea-o dar e sparta sau....ai semnalizare dar becul de pe laterala sau din oglinda e ars... Cam asa interpretez eu. Ai unghi mort mare! Organul iti poate demonstra treaba asta pe loc. In cazul tau Ovidiu,luat ca o particularitate avand in vedere diferentele mici de gabarit,sigur nu e nevoie pentru ca efectiv ai vizibilitate. Astept insa raspunsul oficial,dupa cum va scriam mai sus.
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 08 Feb 2010, 21:17
de parpaneata
He he! Nu stiu daca e o veste buna dar....codul rutier are intr-adevar o lacuna in problema asta. Nu exista articol clar! De obligativitate si de sanctionare a indisciplinei. La fel cum bine a postat Eugen,explicatia a venit din omologarea RAR.....care desi e individuala,obliga la aceste oglinzi pentru ansamblu. Si aici e ambiguu desigur!
Ramane deci....taria din gura! Spuneti agentului tare si raspicat sa va arate articolul care prevede obligativitatea si....va va gasi desigur altceva! :lol:
Eu nu le montez de obicei! Imi reglez altfel decat in mod normal pe cele de pe masina si....mai castig putin.
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 08 Feb 2010, 21:57
de Ovidiu Ciobanu
Problema mea este pe autostrada noaptea. Am oglinzi suplimentare noi noute, am incercat sa le folosesc, dar mai mult ma incurca, ma uit din obisnuinta tot in oglinzile masinii. In oglinzile suplimentare vad spatele in alt unghi si ma disturba, mi se par si prea in exterior, cam cu 20 cm mai late decat rulota pe fiecare parte, si parca aduna in ele toate farurile de pe autostrada, ma orbesc, mai ales ca la 100 km/h ma depasesc sute de masini.
Cu siguranta sunt utile, probabil merita sa te chinuiesti sa te adaptezi cu ele, probabil in alte tari sunt obligatorii, dar impunerea folosirii lor ar trebui sa tina cont de multe alte criterii. Mai ales ca fiecare sofer isi asuma responsabilitatea calatoriei si ar trebui sa poata alege sa faca cum considera ca va fi mai in siguranta.
Am gasit un ghid foarte util cu regulile din UK (in engleza)
http://www.national-caravan-council.co. ... 080805.pdf
Are o parte dedicata oglinzilor la pagina 27 - traduc partial - "trebuie sa vezi foarte clar (in oglinzi) ambele laterale ale rulotei, si la 20 m in spatele rulotei sa vezi pe fiecare parte 4 metri in lateral" - si "exista combinatii de masini si rulote care satisfac aceste cerinte fara sa fie nevoie de oglinzi suplimentare, insa sunt foarte rare". In plus oglinzile nu trebuie sa fie mai late cu peste 20/25 cm in exteriorul rulotei.
Este o intreaga problema in UK, se aplica din ianuarie 2010 noile reglementari privind oglinzile si directivele europene(71/127/EEC or 2003/97/EC) - oglinzile trebuie sa fie marcate cu e mic sau E mare - si un numar al tarii unde au fost testate.
Sanatate!
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 08 Feb 2010, 22:03
de Cristian Irimescu
Ovidiu Ciobanu scrie:Problema mea este pe autostrada noaptea. Am oglinzi suplimentare noi noute, am incercat sa le folosesc, dar mai mult ma incurca, ma uit din obisnuinta tot in oglinzile masinii. In oglinzile suplimentare vad spatele in alt unghi si ma disturba, mi se par si prea in exterior, cam cu 20 cm mai late decat rulota pe fiecare parte, si parca aduna in ele toate farurile de pe autostrada, ma orbesc, mai ales ca la 100 km/h ma depasesc sute de masini.
Cu siguranta sunt utile, probabil merita sa te chinuiesti sa te adaptezi cu ele, probabil in alte tari sunt obligatorii, dar impunerea folosirii lor ar trebui sa tina cont de multe alte criterii. Mai ales ca fiecare sofer isi asuma responsabilitatea calatoriei si ar trebui sa poata alege sa faca cum considera ca va fi mai in siguranta.
Sanatate!
:mrgreen: Mult e doar pana te obisnuiesti.. dupa e mult mai usor.. Eu cand merg cu Aro, nu pun, dar vad... in ale masinii... cu passatul fara oginzi, am o mana moarta.. :D :D
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 09 Feb 2010, 08:46
de Constantin Curelea
Oglinzile suplimentare sunt necesare la deplasarea în localităţi, acolo unde virajele şi depăşirile se efectuează în spaţii mai strînse.
Cel putin oglinda din dreapta o am reglată astfel încăt să văd foarte bine roata din drepta a rulotei pentru a nu acroşa bordurile sau elementele de decor pe care le ocolesc.
Pentru a nu se suprapune imaginile şi pentru a nu apărea orbirea din spate, oglinzile exterioare ale autoturismului le dereglez în timpul mersului cu rulota şi nu le folosesc.
Se pune problema asigurării în oglinzi la efectuarea manevrelor.
Deci, neavând montate oglinzile suplimentare, nu poţi face dovada posibilităţii de asigurare către înapoi la efectuarea manevrei. Acest aspect este precizat în regulamentul de circulaţie.
Re: Sunt obligatorii oglinzile suplimentare?
Scris: 09 Feb 2010, 08:58
de Constantin Curelea
Legat de simbolul ,,E" desenat pe toate elementele dispersoare de lumină de la autovehicule, acesta este însoţit de o cifră care arată ţara de fabricaţie şi că sunt îndeplinite condiţiile standard de utilizare.
Şi în cest context, este interzisă montarea altor elemente de iluminat decât cele cu care a fost echipat autovehiculul.
Verificaţi acest aspect şi la vechile autoturisme Dacia.