Pagina 1 din 7

Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 14:09
de Ovidiu Ciobanu
Buna ziua,

Cum am ajuns sa merg (aproape) saptamanal cu rulota spre Constanta, noaptea pe autostrada dupa ora 23, am tot testat problema viteza/consum, si rulota mea este cel putin jalnica, parca trag un perete dupa mine! Dau niste date aproximative - motor diesel 1.9 tdi - viteza constanta in a 5-a, autostrada, drum drept - pe care fara rulota consum intre 3.9% si 4.2% in functie de conditiile meteo.
- 70 km/h (a 4-a) - 6%
- 80 km/h - 7%
- 90 km/h - 8%
- 95 km/h - 9%
- 100 km/h - 10%

Aseara m-am intors cu furtuna din fata, in rafale, cred ca batea vantul cu 40-50 km/h, si consumul a sarit la 80 km/h la 9%, parca abia trageam ca de oaia moarta.
Aplicand din tineretile mele de biciclist modul de a merge "in plasa" unui vehicul mai mare (in siaj), m-am lipit la vreo 10-15 m dupa un TIR care mergea cu aproape 90 km/h si am consumat in medie 6.5% (!!!) in conditii de vant puternic din fata. Cum ma distantam de el, sarea consumul peste 10%, cum ma apropiam, scadea.
Pana te obisnuiesti cu senzatia e cam straniu, rulota se face brusc foarte usoara, in loc sa o simt ca o broasca lipita de pamant, "topaie" peste micile denivelari. Riscul este sa franeze TIR-ul mai repede decat tine, ceea ce sincer vorbind nu este prea plauzibil la tonajul acestuia (poate doar daca e gol, dar atunci il vezi cum se balanseaza si te feresti). Nu recomand abordarea, doar am experimentat de nevoie.

Intrebarea mea este - si rulotele voastre se manifesta la fel de prost dpdv. aerodinamic?

Ati folosit/vazut pe undeva o placa de se pune pe masina sa impinga aerul - "windslammer" - cum se traduce, paravant? Am gasit dar numai petru dubite/camioane.

Multumesc,

Ovidiu Ciobanu

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 15:09
de parpaneata
Am cam acelasi consum ca si tine. Media este undeva la 9,5%. Tot Skoda dar cu motor de 2 litri si 140 de cai,6 trepte. Rulota e grea...1300 kg,poate putin peste. Cu cat merg mai repede....cu atat inghite mai mult. Consum bun scoate totusi la viteze intre 80 si 90/h.
Parerea mea despre acel paravant...e confuza. Paravanturile se folosesc la autovehicule dintr-o bucata,daca ma pot exprima asa. Noi fiind articulati....cred ca nu exista asa ceva. Paravantul ar trebui sa fie destul de mare....ar apasa la greu pe autovehicolul tragator si....nu stiu cum ar influenta asta ansamblul.

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 15:45
de Ovidiu Ciobanu
parpaneata scrie:Am cam acelasi consum ca si tine. Media este undeva la 9,5%. Tot Skoda dar cu motor de 2 litri si 140 de cai,6 trepte.
N-am Skoda din pacate, doar Renault, vechi din 2001 si cu rulota cam 700 kg reale zic eu (mma 850).
Pe vremuri ex-socialiste cand veneau polonezi sau DDR cu rulote cam jumatate aveau paravant. Ce am gasit pe net: ii zice "wind deflector", windslammer sau aerofoil, cica a fost demult o emisiune TopGear care a demonstrat eficienta la viteze peste 60 km/h, si ca explicatii de ce au disparut am gasit diverse pareri ca in ziua de azi la rulote de peste 1.5 tone trase de 4x4 cu muschi nici nu mai conteaza aerodinamica, consumul este oricum enorm... Inca se mai gasesc pe alocuri de vanzare pe net, nu la noi.
Exista si pareri ca sunt inutile, fac mai mult rau, rulota devine instabila, mai bine se pune un spoiler sus la spatele rulotei...
Prima data am scos pe Bucuresti-Navodari-Bucuresti in 470 km consum 7.2%, timp 3 ore 15 minute dus si la fel intors. A doua oara a iesit consumul 6.9%, acelasi drum, acelasi timp, dar ideea sa merg in siajul unui TIR mi-a venit abia la intoarcere. Probabil data viitoare o sa scot 6.5% consum :mrgreen:

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 16:08
de Oprisan Emil
Fac de vreo trei ani Europa cu "casa" in spate si pot spune cu certitudine ca daca vreti consum bun, nu depasiti 80 - 90 km/h. Am motor de 1.9 D, 116 cp si rulota de 1000kg MMA. In mod normal consumul la viteza specificata( 80-90) nu creste de 4.5l/100km cand nu e rulota. Cu atelaj nu vorbim sub 6.5l/suta. Asta in cazuri fericite, pentru ca la final trag linie la consum dupa 5000 de km si vad ca tot pe la 7- 7.5l/ suta s-a dus. Mai folosesc si eu "aspiratia" dar nu poti sta in spatele unui mastodont mereu...... Mai vreau sa vad si pe unde merg.. :lol: Si sa stiti ca nu degeaba ne uram unul altuia "vant in spate".. Ideea e urmatoarea: pleci in concediu cu rulota = calm, programarea traseului pentru timp, fara graba si stai mai putin stresat de consum. In aceeasi stil am venit prin Germania anul asta pe autostrada si am incercat viteza..fara probleme la 120 - 130 km/h si fara pretentii de consum si fara trapa de aerisire... :lol: Deci nu riscati viteze nepotrivite pentru remorci!! 😉

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 16:22
de Ovidiu Ciobanu
Oprisan Emil scrie:...... Mai vreau sa vad si pe unde merg..
Daca tot merg noaptea pe autostrada, incerc si eu sa nu ma plictisesc :lol:

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 16:31
de Oprisan Emil
Stii reclama la o bautura.....care spune ca daca vrei senzatii tari mai bine bei un ...... Asa ca te inteleg.. :lol:

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 16:34
de Ovidiu Ciobanu
Oprisan Emil scrie:Stii reclama la o bautura.....care spune ca daca vrei senzatii tari mai bine bei un ...... Asa ca te inteleg.. :lol:
Ce senzatii tari poti sa ai cand stai in coada unui TIR ??? poate doar fum...

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 16:40
de Oprisan Emil
Ma refeream la riscul ca TIR-ul sa franeze brusc...spun pentru ca am patit-o. :oops:

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 17:10
de Serpescu Gheorghe
Sunteti fericiti: 10-13 % ,cu aer conditionat, viteza 80-90 cu treapta a 6-a

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 17:23
de Catalin Popescu
Domnule Serpescu,fiti fericit !...14-15 % ,fara sfortzari :!:
Respect

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 18:04
de Oprisan Emil
Nu mai spuneti... :? Daca citesc cei ce vor sa devina rulotisti si vada asa consumuri se gandesc de 10 ori inainte. Mai ramanem indragostitii de rulotism si cei ce nu mai au ce face..... :lol:

Re: Problema aerodinamica

Scris: 20 Iul 2009, 19:16
de George Marcu
La masina veche, peugeot 307, 2.0HDI/136CP consumul sarea de la 4.5-5% spre 9-10% in aceleasi conditii de mers 90-100 km/h.
La Volvo 2,4/D5/185CP e mai mica diferenta, de la 7-8% pe la 9-10% cu rulota.
Am constatat ca ceva mai bine daca am montat pe masina un Thule, nu stiu in ce masura scade consumul.