Sfaturi achizitionare campervan
Scris: 07 Sep 2019, 15:42
Avand in vedere trecerea din ce in ce mai mare a posesorilor de rulote catre autorulote, m-am gandit ca ar fi binevenit un topic in care sa discutam despre autorulota cea mai mica ca dimensiuni, cea mai accesibila ca pret, respectiv, despre campervan.
Dupa ceva ani de experienta ca posesor al unei astfel de autorulote, am decis ca este bine sa dau cateva sfaturi in ceea ce priveste achizitia unui campervan. Nu va ascund faptul ca de cand mi-am vandut van-ul am tot studiat aceasta piata in dorinta de a reveni in breasla.
In urma acestor mentiuni, am ajuns si la cateva concluzii...
Nu exista autorulota perfecta ! Implicit, nu exista campervan perfect !
Cel mai bun campervan este cel care iti reduce la minim lista de compromisuri pe care trebuie sa le faci.
Vorbind despre campervan-uri noi... exista o multitudine de configurari, de la 5,4m la 6,36m - lungime van.
Campervan 5,4m
Cele mai ieftine sunt cele de 5,4m, dar asta numai pentru configurarea clasica - pat transversal pe spate:
Ieftin: https://www.clever-mobile.de/cleverly-basic-line/
Dupa cum se poate vedea in link-ul de mai sus, exista la aceasta dimensiune si variante cu 3 sau 4 paturi.
Si alta configurare la bani mai multi: https://www.dreamer-van.de/fourgon-dreamer-d42.php
Campervan 5,99m
Aici exista configurari clasice, deasemenea cu pat transversal, dar, deja la aceasta dimensiune isi fac loc modelele cu doua paturi individuale pe spate in lungul caroseriei.
Ieftin, cu paturi in lungul caroseriei: https://www.clever-mobile.de/roomer-classic-line/
Si alta configurare cu panou spate modificat, la bani mai multi: https://globe-traveller.eu/models/active-zs/
Tot la aceasta lungime putem gasi configurari deosebite cu 4 locuri de dormit, dar la care va recomand sa nu cautati pretul, va stricati buna dispozitie: https://globe-traveller.eu/models/pathf ... finder-xs/
Campervan 6,36m
Datorita lungimii mari, exista cam toate configurarile posibile.
Insa, nu-i obligatoriu ca preturile sa fie peste variantele la 5,99m.
Mai exista si ceva clase de dimensiuni intermediare, date de alti producatori de platforme in afara Fiat, Citroen, Peugeot.
Binenteles, exista o multime de producatori de campervan-uri. Exista preturi ce variaza intre 37.000 euro si 90.000 euro functie de producator, configurari, dotari, etc.
Cateva sfaturi legate de configurari.
Paturi
Pat dublu transversal:
Pe fostul campervan am avut pat dublu transversal care m-a nemultumit total.
In general, aceste paturi sunt amplasate si la o inaltime considerabila fata de podea in ideea constructorului de a oferi si un portbagaj cat mai spatios. Unele necesita chiar scarita de urcare/coborare.
Imaginati-va ce se intampla cand peste noapte partenerul de "la perete" are nevoie la baie. Trebuie efectiv sa-l sara pe cel de la margine si sa "caute" cu piciorul eventuala trapta de la scara, daca exista asa ceva, sau sa-si continuie saritura pana pe podea. Facand acest exercitiu de imaginatie banuiesc ca va dati seama de inconvenientele acestui tip de pat. Eu, sunt adeptul ideii... sa ne calarim cand vrem noi, nu cand vrea vezica partenerului. :))
Indviduale dispuse longitudinal:
Nu necesita nici un deranj partenerului in momentul folosirii patului. Sunt adeptul acestui mod de configurare a zonei de dormit.
Pat frantuzesc:
Patul frantuzesc este un pat dublu, amplasat longitudinal in zona din spate pe unul din peretii laterali.
Coborarea din pat a partenerului de la perete este mai facila fata de coborarea dintr-un pat transversal. Coboara pe la picioare.
Insa, patul frantuzesc intr-un campervan este limitat la latimea de 1,25m. Pentru doua persoane mai suple, mai tinere care-si doresc intrepatruderea cat mai mare :)) poate fi ok.
Avantajul oferit de acest gen de pat vine in sprijinul unei bai mai spatioase... ajungem si acolo.
In mare, cam asta putem discuta de paturi. Binenteles, exista si modelul de pat transformabil in diverse variante, in zona de living cu precadere.
Baie
Exista mai multe variante de bai disponibile pe campervan-uri. In mare, ar fi cam aceste trei modele:
Baie clasica
... pozitionata in zona de mijloc a van-ului, pe peretele opus intrarii.
Functie de inventivitatea constructorului, aceasta poate fi mica (cu elemente fixe) sau mica pe dinafara si mare pe dinauntru prin amplasarea unor elemente rabatabile (chiuveta), retractabile (wc) sau pivotante (cabina de dus). Nu stiu insa cat de fiabile pot fi aceste elemente in miscare.
Baie cu cabina de dus extinsa pe culoarul de acces.
Acest tip de baie necesita o incapere ceva mai mica decat baia clasica tinand cont de extinderea in culoar.
Nu am avut o astfel de baie, nu stiu mare lucru despre ea, insa ideea imi place. Nu stiu in ce masura usile culisabile pe raze, in mers cand sunt stranse, pot produce zgomote deranjante. Daca cineva are in dotare o astfel de baie, il rog sa ne puna cateva impresii despre exploatarea acesteia.
Baie laterala spate in tandem cu patul frantuzesc.
Este un model de baie care imi place foarte mult datorita spatiului in lungime pe care-l ofera, dar pentru asta este musai sa agreem latimea patului frantuzesc de 1,25m.
Zona living
In general aceasta este formata din bancheta fixa de doua locuri echipate cu centuri, masa, si scaunele fata pivotante.
Bancheta
La modelele mai noi, aceasta este formata din doua scaune individuale alipite dar cu posibilitatea de extindere a celui dinspre culoar cu cca. 10 cm pt ca doua persoane asezate pe bancheta sa poata sta mai comod.
Masa
Mai nou, sau la modelele mai sofisticate, pentru un acces mai facil exista mese formate din mai multe blaturi (2-3) rabatabile pe lungime
Pat prin transformare
Este foarte binevenit ca un pat suplimentar chiar daca dimensiunile acestuia nu sunt foarte comode pentru un adult de dimensiuni mai mari :))
Dimensiunile living-ului sunt functie de configurarea generala a van-ului. Disconfortul apare in momentul accesului la bancheta si se regaseste fizic printr-o masa cu latime mai mica.
Bucataria.
Toate sunt cam la fel. Pot contine frigiderul sau nu, situatie in care spatiul aferent depozitarii este mai mare.
Frigiderul
Poate fi amplasat in mobilierul bucatariei sau intr-unul dintre modulele de mobilier apropiate.
Poate fi cu compresor 12v sau gaz/12/220v. Am avut cu compresor si am fost foarte multumit. As recomanda sa aiba minim 80L cu congelator separat pe intreaga latime a frigiderului.
Au aparut si frigidere (Dometic, parca) la care poti deschide usa si din partea stanga si din cea dreapta cum iti vine mai comod in momentul respectiv.
Chiar daca postarea a iesit lunga am incercat sa tratez cat mai pe scurt tema propusa.
Traind in Romania unde banii nu ne dau afara din casa, binenteles ca putem discuta aici si despre achizitia de campervan-uri SH.
PS. Recitind, constat ca mai sunt multe de spus. Nu am pomenit inca nimic de tipul de incalzire :)) Dar, controversele pe aceasta tema sa le lasam pentru mai tarziu.
Dupa ceva ani de experienta ca posesor al unei astfel de autorulote, am decis ca este bine sa dau cateva sfaturi in ceea ce priveste achizitia unui campervan. Nu va ascund faptul ca de cand mi-am vandut van-ul am tot studiat aceasta piata in dorinta de a reveni in breasla.
In urma acestor mentiuni, am ajuns si la cateva concluzii...
Nu exista autorulota perfecta ! Implicit, nu exista campervan perfect !
Cel mai bun campervan este cel care iti reduce la minim lista de compromisuri pe care trebuie sa le faci.
Vorbind despre campervan-uri noi... exista o multitudine de configurari, de la 5,4m la 6,36m - lungime van.
Campervan 5,4m
Cele mai ieftine sunt cele de 5,4m, dar asta numai pentru configurarea clasica - pat transversal pe spate:
Ieftin: https://www.clever-mobile.de/cleverly-basic-line/
Dupa cum se poate vedea in link-ul de mai sus, exista la aceasta dimensiune si variante cu 3 sau 4 paturi.
Si alta configurare la bani mai multi: https://www.dreamer-van.de/fourgon-dreamer-d42.php
Campervan 5,99m
Aici exista configurari clasice, deasemenea cu pat transversal, dar, deja la aceasta dimensiune isi fac loc modelele cu doua paturi individuale pe spate in lungul caroseriei.
Ieftin, cu paturi in lungul caroseriei: https://www.clever-mobile.de/roomer-classic-line/
Si alta configurare cu panou spate modificat, la bani mai multi: https://globe-traveller.eu/models/active-zs/
Tot la aceasta lungime putem gasi configurari deosebite cu 4 locuri de dormit, dar la care va recomand sa nu cautati pretul, va stricati buna dispozitie: https://globe-traveller.eu/models/pathf ... finder-xs/
Campervan 6,36m
Datorita lungimii mari, exista cam toate configurarile posibile.
Insa, nu-i obligatoriu ca preturile sa fie peste variantele la 5,99m.
Mai exista si ceva clase de dimensiuni intermediare, date de alti producatori de platforme in afara Fiat, Citroen, Peugeot.
Binenteles, exista o multime de producatori de campervan-uri. Exista preturi ce variaza intre 37.000 euro si 90.000 euro functie de producator, configurari, dotari, etc.
Cateva sfaturi legate de configurari.
Paturi
Pat dublu transversal:
Pe fostul campervan am avut pat dublu transversal care m-a nemultumit total.
In general, aceste paturi sunt amplasate si la o inaltime considerabila fata de podea in ideea constructorului de a oferi si un portbagaj cat mai spatios. Unele necesita chiar scarita de urcare/coborare.
Imaginati-va ce se intampla cand peste noapte partenerul de "la perete" are nevoie la baie. Trebuie efectiv sa-l sara pe cel de la margine si sa "caute" cu piciorul eventuala trapta de la scara, daca exista asa ceva, sau sa-si continuie saritura pana pe podea. Facand acest exercitiu de imaginatie banuiesc ca va dati seama de inconvenientele acestui tip de pat. Eu, sunt adeptul ideii... sa ne calarim cand vrem noi, nu cand vrea vezica partenerului. :))
Indviduale dispuse longitudinal:
Nu necesita nici un deranj partenerului in momentul folosirii patului. Sunt adeptul acestui mod de configurare a zonei de dormit.
Pat frantuzesc:
Patul frantuzesc este un pat dublu, amplasat longitudinal in zona din spate pe unul din peretii laterali.
Coborarea din pat a partenerului de la perete este mai facila fata de coborarea dintr-un pat transversal. Coboara pe la picioare.
Insa, patul frantuzesc intr-un campervan este limitat la latimea de 1,25m. Pentru doua persoane mai suple, mai tinere care-si doresc intrepatruderea cat mai mare :)) poate fi ok.
Avantajul oferit de acest gen de pat vine in sprijinul unei bai mai spatioase... ajungem si acolo.
In mare, cam asta putem discuta de paturi. Binenteles, exista si modelul de pat transformabil in diverse variante, in zona de living cu precadere.
Baie
Exista mai multe variante de bai disponibile pe campervan-uri. In mare, ar fi cam aceste trei modele:
Baie clasica
... pozitionata in zona de mijloc a van-ului, pe peretele opus intrarii.
Functie de inventivitatea constructorului, aceasta poate fi mica (cu elemente fixe) sau mica pe dinafara si mare pe dinauntru prin amplasarea unor elemente rabatabile (chiuveta), retractabile (wc) sau pivotante (cabina de dus). Nu stiu insa cat de fiabile pot fi aceste elemente in miscare.
Baie cu cabina de dus extinsa pe culoarul de acces.
Acest tip de baie necesita o incapere ceva mai mica decat baia clasica tinand cont de extinderea in culoar.
Nu am avut o astfel de baie, nu stiu mare lucru despre ea, insa ideea imi place. Nu stiu in ce masura usile culisabile pe raze, in mers cand sunt stranse, pot produce zgomote deranjante. Daca cineva are in dotare o astfel de baie, il rog sa ne puna cateva impresii despre exploatarea acesteia.
Baie laterala spate in tandem cu patul frantuzesc.
Este un model de baie care imi place foarte mult datorita spatiului in lungime pe care-l ofera, dar pentru asta este musai sa agreem latimea patului frantuzesc de 1,25m.
Zona living
In general aceasta este formata din bancheta fixa de doua locuri echipate cu centuri, masa, si scaunele fata pivotante.
Bancheta
La modelele mai noi, aceasta este formata din doua scaune individuale alipite dar cu posibilitatea de extindere a celui dinspre culoar cu cca. 10 cm pt ca doua persoane asezate pe bancheta sa poata sta mai comod.
Masa
Mai nou, sau la modelele mai sofisticate, pentru un acces mai facil exista mese formate din mai multe blaturi (2-3) rabatabile pe lungime
Pat prin transformare
Este foarte binevenit ca un pat suplimentar chiar daca dimensiunile acestuia nu sunt foarte comode pentru un adult de dimensiuni mai mari :))
Dimensiunile living-ului sunt functie de configurarea generala a van-ului. Disconfortul apare in momentul accesului la bancheta si se regaseste fizic printr-o masa cu latime mai mica.
Bucataria.
Toate sunt cam la fel. Pot contine frigiderul sau nu, situatie in care spatiul aferent depozitarii este mai mare.
Frigiderul
Poate fi amplasat in mobilierul bucatariei sau intr-unul dintre modulele de mobilier apropiate.
Poate fi cu compresor 12v sau gaz/12/220v. Am avut cu compresor si am fost foarte multumit. As recomanda sa aiba minim 80L cu congelator separat pe intreaga latime a frigiderului.
Au aparut si frigidere (Dometic, parca) la care poti deschide usa si din partea stanga si din cea dreapta cum iti vine mai comod in momentul respectiv.
Chiar daca postarea a iesit lunga am incercat sa tratez cat mai pe scurt tema propusa.
Traind in Romania unde banii nu ne dau afara din casa, binenteles ca putem discuta aici si despre achizitia de campervan-uri SH.
PS. Recitind, constat ca mai sunt multe de spus. Nu am pomenit inca nimic de tipul de incalzire :)) Dar, controversele pe aceasta tema sa le lasam pentru mai tarziu.