Pagina 3 din 7

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 08 Feb 2009, 19:20
de Serpescu Gheorghe
Nu se schimba greu, desfaci suruburile, atentie cum le dai jos ca sa sti sa le pui la loc si cand le montezi ai mare grija la frana ca nu stiu de ce dar prinde mana si doare rau 😢
Se scoate telescopul si gata, sincer nu e greu si nu trebuie nici un reglaj, cel putin eu nu am facut si era prima data, cu frana nu am glumit chiar prinde mana.

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 08 Feb 2009, 19:23
de ilascu.iulian
multumesc frumos sambata o sa merg la rulota si ma apuc de treaba si vad ce iese.daca e necesar sa schimb piesa apelez la domnul peti :)

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 12 Feb 2009, 09:42
de Costin Tabra
Prieteni,

Dati-mi voie sa spun si eu cateva cuvinte referitoare la cuple, sistemele de amortizare si de franare inertiala:
- cuplele cu sistem antibalans au 2 parghii de cuplare: prima inchide cupla peste carlig, iar cea de-a doua aplica presiunea necesara activarii sistemului antibalans (este un mod simplist de a descrie tot ce se intampla in interior, insa cam asa stau lucrurile :D ). La unele modele Winterhoff am vazut ca mai nou exista doar o singura parghie care pe parcursul cursei face toate "oficiile";
- majoritatea cuplelor echipate cu antibalans au martori de uzura. "Citirea" lor se face conform manualului de utilizare pentru fiecare model de cupla. Chiar si unele modele de cupla mai vechi (AKS 1300 daca tin minte bine - dar probabil ca nu e singurul model...) care nu au sistem antibalans au un sistem de citire a uzurii cuplei.
- seturile de pastile antibalans se cumpara separat de cupla. Retineti insa ca exista cuple care au 4 astfel de pastile. In caz de necesitate, dati-mi un mail si gasim rezolvare...
- scartaitul la curbe stranse si denivelari mari este normal, deoarece in aceste cazuri se depasesc limitele de preluare a balansului si cupla se misca pe bila carligului. Sistemul antibalans a fost conceput pentru a imbunatati confortul la rulaj, insa are si el anumite limite de functionare. Nu trebuie privit ca un sistem minune, ci ca un ajutor in viata de rulotist.
- scartaitul la franari usoare si nerevenirea (nedestinderea) sistemului de amortizare poate avea mai multe cauze: una din ele poate fi defectarea amortizorului. Dar la fel de bine poate fi si mizeria sau lipsa gresarii. In toamna trecuta, deoarece nu eram multumit de modul in care simteam rulota in spatele masinii am desfacut sistemul de cuplare si franare inertiala (nu am desfacut cele 4 suruburi cu piulita care prind sistemul pe lonjeroane deoarece pozitionarea influenteaza comportamentul rutier al rulotei - se "strica" geometria rulotei). Am curatat toate componentele sistemului, am verificat functionarea amortizorului, am gresat, am montat la loc. Totul merge "uns". Recomandarea mea este ca, atunci cand ajungeti sa desfaceti cupla, ungerea pieselor componente sa o faceti cu o vaselina pe baza de grafit, sau alta marca rezistenta la conditii grele de utilizare.

Daca nu am raspuns la toate nelamuririle, provocati-ma :lol: :lol: :lol:

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 10:30
de Tavi Dragotoiu
Am si eu o problema care se accentueaza la fiecare drum nou: se aude o bataie puternica in cupla la cea mai mica denivelare. Mentionez ca am cupla normala, fara antibalans, nu are nici macar controlul uzurii, foarte veche, cred ca are aceeasi varsta cu rulota, adica din 85. Bataia cred ca este pe carlig si se datoreaza uzurii cuplei, deoarece carligul masinii e nou, dar astept pareri ca nu vreau sa fac presupuneri. Multumesc anticipat de ajutor.

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 10:36
de Serpescu Gheorghe
Asa auzeam si eu si simteam lovitura la fiecare franare si plecare de pe loc: amortizorul ( telescopul)

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 11:06
de Sandu Toma
Tavi, in cazul in care cupla este foarte veche, se poate schimba (pretul poate pleca de la 60 Euro in sus ) .
Uzura maxima admisa este de o,4mm, deci cupla sa poata accepta o sfera de 50,4mm.
Fiind destul de greu de masurat, cel mai bine ar fi sa o schimbi.
De vazut mai inainte cum functioneaza amortizorul din dispozitivul de franare inertial si starea bucsilor de plastic in care culiseaza tija cuplei (aprox 3Eur/buc)
Spune-ne si noua ce ai constatat si cum ai rezolvat.
Succes !
www.clubrv.ro/forum/viewtopic.php?f=24&t=1275

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 11:08
de Costin Tabra
Tavi,

Exista dupa umila mea parere mai multe locuri din care pot apare batai:
- amortizor defect - se aude ca o lovitura cand sistemul de franare inertiala se destinde (la plecarea de pe loc);
- lipsa ungere in sistemul de franare inertiala - rulota "smuceste" la plecarea de pe loc;
- uzura cuplei - pentru determinarea acestei uzuri, se cupleaza rulota si se testeaza prin miscari in toate directiile jocul intre cupla si bila carligului. Diametrul minim al bilei nu trebuie sa fie mai mic de 49 mm (din cunostintele mele), de unde rezulta ca jocul maxim intre cupla si bila este de 1 mm.
- functionarea incorecta a sistemului de inchidere a cuplei - daca cele 2 parti ale cuplei care inchid peste bila nu isi fac bine treaba, cupla ramane "intredeschisa" si de aici impresia de uzura peste cotele normale.

Tavi, parerea mea este sa verifici tot sistemul de cuplare si franare inertiala, deoarece:
1. Acum, inainte de inceperea sezonului o revizie generala ii prinde bine :D ;
2. Dupa cum vezi, sunt multe lucruri legate intre ele. Eliminandu-le pe rand, prin verificare, vei ajunge la cauza reala a problemei.

Succes si da de stire ce si cum!

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 11:19
de Sandu Toma
Enginehouse spune :" starea de uzura a sferei: daca diametrul ei a atins valori sub 49mm, inlocuiti dispozitivul cu unul nou"
AL-KO spune :"When the green indicator on the coupling handle is completely covered over and only the red portion is visible (Fig. 16), this could be caused by the following:
The towball has reached the lowest wear limit of 49.61 mm dia."
[/color]
In manualul AL-KO este data limita maxima de uzura pentru sfera de -0,39mm, deci pentru o sfera noua , cupla poate avea o uzura de 0,4mm.
Parerea mea personala este ca uzura mai mare decat cea in manualul AL-KO poate duce la zgomote insuportabile in momentul tractarii.
Oricum, pana la inlocuirea cuplei vechi, poti incerca sa ungi sfera "din plin" cu vaselina cat mai consistenta, pentru ca si aceasta poate "prelua" din spatiul datorat uzurii si poate preantampina uzura prematura a sferei.

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 11:49
de Tavi Dragotoiu
Eu tind sa cred ca e uzata cupla, deoarece bataia apare la simpla trecere peste denivelari, fara sa intervina frana in acel moment, dar, fiind foarte fixist din p.d.v. tehnic, o sa schimb si cupla si telescopul, ca oricum au o varsta, si daca tot demontez rezolv tot. Asta cand se mai incalzeste un pic, inainte de urmatoarea iesire. Cupla am vazut deja prin oferte, o sa pun AL-KO 300, si o sa caut si telescop. Multumesc de ajutor.
P.S. am vazut completarea lui Sandu... asta fac, cand am auzit primele batai anul trecut cand ma intorceam de la Mustang unde ne-am si intalnit, m-am oprit la benzinarie si am cumparat vaselina si am uns bine bila, si atunci a disparut bataia, dar acum nu mai are efect nici macar vaselina, de asta tind sa cred ca cu timpul s-a accentuat uzura cuplei.

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 11:58
de Sandu Toma
Daca tot demontezi cupla, o poti pune singura (neunsa) pe sfera si poti determina ce uzura (joc) avea (asa de curiozitate).
Succes Tavi, si astept sa ne revedem ! :D

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 12:01
de Costin Tabra
Bafta Tavi si spune-ne ce ai gasit la "locul crimei" :D :D :D

Re: Protapul scartaie la curbe si la denivelari

Scris: 24 Feb 2009, 16:56
de Serpescu Gheorghe
Eu sa spun sincer nu am masurat uzura, dar dupa ce am schimbat amortizorul, totul a fost perfect. Loviturile le simteam si auzeam si la denivelari