Monitor de energie Victron Energy BMV-600
Scris: 30 Iul 2014, 08:34
De curand mi-am montat un panou solar pe rulota, am schimbat bateriile si am inceput sa fac diverse experimente in rulota, sa vad cat de multe pot face in regime de off-camping, sau mai precis fara sa ma conectez la curentul electric. Am descoperit astfel necesitatea unui dispozitiv pentru monitorizarea consumului si al starii de incarcare a bateriei. Eu ma uit din cand in cand la televizor, dar este o activitate optionala, daca bateria nu ma ajuta, pot sa nu ma uit! Cea mai simpla solutie pentru monitorizarea bateriei este cu un voltmetru: cand bateria scade sub 12.10V in regim de circuit deschis atunci este la 50% din capacitatea teoretica si n-ar mai trebui folosita pana la re-incarcare pentru a nu-i cauza probleme permanente. Problema aici este ca masuratoarea trebuie facuta in regim de CIRCUIT DESCHIS: asta inseamna ca daca avem un televizor pornit trebuie sa-l oprim inainte de masuratoare, sa stingem toate becurile, altfel rezultatul obtinut este irelevant. In plus rulota mea este dotata cu spot-uri led cu o lumina albastra de veghe, deci singura modalitate de a masura bateria in circuit deschis este sa decuplez borna "+", altfel masuratoarea nu-i in circuit deschis, am in permanenta consumatori!
Dispozitivul la care m-am oprit este Monitorul de baterie Victron Energy BMV-600. L-am ales din cauza tehnologiei folosite: are in dotare un "shunt" ampermetric, un dispozitiv care permite masurarea curentului de incarcare/descarcare instantaneu. In plus monitorul urmareste si tensiunea din baterie. Practic avand acces la curentii de incarcare/descarcare si tensiunea bateriei poate face calcule: cati Ah (amperi-ora) s-au descarcat din baterie, cati Ah s-au incarcat, cati Ah mai sunt disponibili in baterie etc. Monitorul poate stabili cand bateria se aproape de 50% din incarcare si fara sa fie in circuit deschis (deci in timp ce ma uit la televizor sau tin becurile aprinse) si in plus poate sa-mi spuna cat timp bateria mai poate sustine consumul curent, in conditii de siguranta.
Monitorul arata asa. Se vede pe ecran voltajul bateriei: Butoanele +/- permit schimbarea informatiilor afisate. Aici se vede curentul instantaneu (ce trece prin shunt). N-are semnul minus in fata, inseamna ca este un curent de incarcare. Bateria se incarca in acest moment de la panoul solar: Acest ecran (simbolul CE in fata) afiseaza consum de energie curent, cat "lipseste" din baterie ca sa fie plina: Dispozitivul este configurat sa stie care este capacitatea bateriei conectata la sistem. Se foloseste capacitatea bateriei la rata de descarcare "50C", din pacate pe baterii in general se afiseaza rata de descarca "20C" si "5C". Inca n-am stabilit formula de calcul prin care sa determin capacitatea "50C" pornind de la cele 2 cifre afisate per baterie, dar in mod sigur rata "50C" este mai mare decat rata "20C". Eu am 2 baterii de 55Ah fiecare, deci 110Ah la rata de descarcare "20C", pe monitor am configurat 150Ah capacitate 50C. Monitorul de energie afiseaza cat din capacitatea "50C" configurata mai este disponibil in acest moment: Un alt ecran foarte important este ecranul "TTG": Time To Go, cat timp mai pot continua sa consum in ritmul actual pana ajunge sa consum 50% din capacitatea bateriei. Daca eu am pus la configurare ca bateria mea este de 150Ah monitorul imi va permite sa consum circa 75Ah, dar va tine cont de formula Peukert pentru a calcula consumul real in functie de rata de descarcare a bateriei. Timpul afisat mai jos "INF" (infinit) este din cauza ca in acest moment nu am consum, din contra, bateria se incarca de la solar: Experimental am pus frigiderul rulotei pe 12V, sa consume curent din baterie. In ecranul de mai jos se vede consumul instantaneu si este URIAS: de-asta nu-i bine sa tinem frigiderul pe 12V: Ecranul "TTG" cu frigiderul pornit afiseaza cam cat am putea tine frigiderul pe baterie. In realitate cifra este mai mica, dureaza un pic (cateva minute?) pana se stabilizeaza calculul si eu n-am asteptat, am facut o poza: Alte informatii obtinute de cand ma joc cu aparatul
- Din panoul solar de 100W am vazut maximum 4,5 - 5 A curent de incarcare. De cum se face lumina afara apare un curent de incarcare, e drept, foarte mic: 0.1 - 0.2A, dar orice e mai bun decat nimic.
- Cu rulota cuplata la reteaua electrica am curent de incarcare de 10A, dar pentru asta trebuie golita bateria inainte :)
- Cu rulota cuplata la masina am un curent de incarcare de aproximativ 6A!
- Moover-ul rulotei foloseste un curent de circa 30A la pornire dupa care circa 15A pentru miscare.
- Dupa ultima plimbare cu rulota, la parcarea in curte am avut un consum de 0,6Ah pentru parcare. Acasa fac manevra foarte eficient pentru ca stiu exact ce am de facut, probabil in camping as fi consumat mai mult, dar chiar daca as consuma 2Ah, tot nu-i mult.
Filmulet YouTube
In filmulet se vad mai multe lucruri decat in poze. Se vede de exemplu consumul cu un inverter de 900W:
Pret si disponibilitate
Se poate cumpara de la suspectii uzuali: Peti, Exis. Pretul: circa 6-700 ron, intrebati la furnizor.
Dispozitivul la care m-am oprit este Monitorul de baterie Victron Energy BMV-600. L-am ales din cauza tehnologiei folosite: are in dotare un "shunt" ampermetric, un dispozitiv care permite masurarea curentului de incarcare/descarcare instantaneu. In plus monitorul urmareste si tensiunea din baterie. Practic avand acces la curentii de incarcare/descarcare si tensiunea bateriei poate face calcule: cati Ah (amperi-ora) s-au descarcat din baterie, cati Ah s-au incarcat, cati Ah mai sunt disponibili in baterie etc. Monitorul poate stabili cand bateria se aproape de 50% din incarcare si fara sa fie in circuit deschis (deci in timp ce ma uit la televizor sau tin becurile aprinse) si in plus poate sa-mi spuna cat timp bateria mai poate sustine consumul curent, in conditii de siguranta.
Monitorul arata asa. Se vede pe ecran voltajul bateriei: Butoanele +/- permit schimbarea informatiilor afisate. Aici se vede curentul instantaneu (ce trece prin shunt). N-are semnul minus in fata, inseamna ca este un curent de incarcare. Bateria se incarca in acest moment de la panoul solar: Acest ecran (simbolul CE in fata) afiseaza consum de energie curent, cat "lipseste" din baterie ca sa fie plina: Dispozitivul este configurat sa stie care este capacitatea bateriei conectata la sistem. Se foloseste capacitatea bateriei la rata de descarcare "50C", din pacate pe baterii in general se afiseaza rata de descarca "20C" si "5C". Inca n-am stabilit formula de calcul prin care sa determin capacitatea "50C" pornind de la cele 2 cifre afisate per baterie, dar in mod sigur rata "50C" este mai mare decat rata "20C". Eu am 2 baterii de 55Ah fiecare, deci 110Ah la rata de descarcare "20C", pe monitor am configurat 150Ah capacitate 50C. Monitorul de energie afiseaza cat din capacitatea "50C" configurata mai este disponibil in acest moment: Un alt ecran foarte important este ecranul "TTG": Time To Go, cat timp mai pot continua sa consum in ritmul actual pana ajunge sa consum 50% din capacitatea bateriei. Daca eu am pus la configurare ca bateria mea este de 150Ah monitorul imi va permite sa consum circa 75Ah, dar va tine cont de formula Peukert pentru a calcula consumul real in functie de rata de descarcare a bateriei. Timpul afisat mai jos "INF" (infinit) este din cauza ca in acest moment nu am consum, din contra, bateria se incarca de la solar: Experimental am pus frigiderul rulotei pe 12V, sa consume curent din baterie. In ecranul de mai jos se vede consumul instantaneu si este URIAS: de-asta nu-i bine sa tinem frigiderul pe 12V: Ecranul "TTG" cu frigiderul pornit afiseaza cam cat am putea tine frigiderul pe baterie. In realitate cifra este mai mica, dureaza un pic (cateva minute?) pana se stabilizeaza calculul si eu n-am asteptat, am facut o poza: Alte informatii obtinute de cand ma joc cu aparatul
- Din panoul solar de 100W am vazut maximum 4,5 - 5 A curent de incarcare. De cum se face lumina afara apare un curent de incarcare, e drept, foarte mic: 0.1 - 0.2A, dar orice e mai bun decat nimic.
- Cu rulota cuplata la reteaua electrica am curent de incarcare de 10A, dar pentru asta trebuie golita bateria inainte :)
- Cu rulota cuplata la masina am un curent de incarcare de aproximativ 6A!
- Moover-ul rulotei foloseste un curent de circa 30A la pornire dupa care circa 15A pentru miscare.
- Dupa ultima plimbare cu rulota, la parcarea in curte am avut un consum de 0,6Ah pentru parcare. Acasa fac manevra foarte eficient pentru ca stiu exact ce am de facut, probabil in camping as fi consumat mai mult, dar chiar daca as consuma 2Ah, tot nu-i mult.
Filmulet YouTube
In filmulet se vad mai multe lucruri decat in poze. Se vede de exemplu consumul cu un inverter de 900W:
Pret si disponibilitate
Se poate cumpara de la suspectii uzuali: Peti, Exis. Pretul: circa 6-700 ron, intrebati la furnizor.