Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.
Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
buna ziua tuturor!
zilele trecute am achizitionat rulota mult visata!Am facut curatenie in ea si am inceput sa ne cunoastem.Pentru moment am facut legatura rulotei la 220v ca sa vad ce functioneaza in ea.Frigiderul merge, luminile merg, dar cand am vrut sa dau drumul la apa nu merge; am verificat pompa si functioneaza.Am chemat pe un vecin electrician sa ma ajute si mi-a spus ca trebuie sa am transformator, dar eu nu l-am gasit.Normal, m-am gandit eu ar trebui sa fie langa panoul cu sigurante, nu? si apoi am cautat prin toata rulota.Nu l-am gasit nicaieri!
Acum intrebarea e: de unde pot sa-mi achizitionez un astfel de transformator? ma poate ajuta cineva?
Si alta problema: am inteles ca sunt doua circuite separate: 220v si 12v; intrebare: in momentul in care se face conectarea la 220v prin priza rulotei se intrerupe automat circuitul de 12v? de ce intreb? pt. ca am vazut la priza exterioara un fel de contact.
Bun! si daca iau un transformator ma gandesc ca este necesar sa pun si un comutatator prin care sa alimentez pompa cand la 12v cand la transformator.gresesc?
Sper ca nu v-am zapacit cu problemele mele!
Si acesta nu e decat inceputul!
Buna seara,
Alimentarea exterioara ajunge direct la consumatori? Panou cu sigurante? De 220V tip tablou electric sau 12V tip auto? Nu exista pe undeva niste intrerupatoare? Daca exista, transformatorul ar trebui sa fie undeva pe aproape cat mai jos - sub pat sau mai rar chiar sub podea.
Si eu caut solutii moderne sa-mi electrific rulota cat mai inteligent - vezi aici: viewtopic.php?f=51&t=2767
Asta seara am gasit ceva interesant - mai sap sa vad daca e chiar ce trebuie unei rulote: MeanWell AD-155A - http://www.meanwell.com/search/ad-155/default.htm - in mare e o sursa 220V - cu 2 iesiri 12V - una de consumatori 13.8 V / 10A si una de baterie gel ? (13.3V / 0.5 A, nu gasesc nimic de cum e protejata la supra-incarcarea bateriei) - un magazin pe la Titan cu 330 RON. Repet, nu stiu daca e ce cred eu ca e.
Multa sanatate!
Buna seara!
Va multumesc domnule Ovidiu pentru sfaturile date; am gasit intre timp si manualul rulotei.Va atasez schema electrica pentru a va face o imagine mai buna asupra problemei mele . http://img196.imageshack.us/img196/7991/schema.jpg (sper sa puteti sa o vedeti).Acum, in transformator intra si 220v si 12v? Cel putin eu asa vad.Recunosc, nu ma pricep deosebit de bine!
Acum dupa ce am citit partea cu electrica de pe forum ma gandesc sa-mi adaug si un acumulator stationar de 80A, am inteles ca-i bun( unde pot sa-l montez eu pe schema mea? pentru ca firele de acolo sunt desfacute)
Multumesc foarte mult!
ps: inca mai caut un transformator, daca ma ajuta cineva( e unul special sau merge orice traf la 12v?)
In poza apare un transformator 220V - 12V langa pompa de apa... mai exista asa ceva?
Din ce vad pompa de apa este singurul consumator indispensabil la 12V, si da, orice transformator (peste 18W, adica > 1.5 Amperi) este bun.
Un acumulator stationar este binevenit, daca nu se va folosi mereu cuplata la 220V. Dar aici intervin problemele:
1. trebuie dublate luminile, sa fie unde e nevoie becuri si la 220V si la 12V
2. sau se cumpara un invertor 12V - 220V si se folosesc numai becuri economice mici (5-10W)
3. cine si cand incarca bateria de 12V? Un redresor in rulota / cand este cuplata la 220V ?
In principiu nu este nici o problema tehnica sau de compatibilitate, dupa buget se alege o solutie de la diverse aparate conectate cu prize si reconfigurate manual dupa cum e nevoie - sau o rezolvare eleganta si unitara cu un dispozitiv unic.
Mare atentie - din poza se vede ca rulota foloseste "firul albastru" din priza de conectare la masina ca alimentare 12V de pe bateria masinii. Asa se cabla mai demult, acum carligele folosesc firul albastru pentru luminile de ceata. Trebuie sa decideti daca se merge "pe tip vechi" si se deconecteaza firul albastru de la luminile de ceata in masina (si se trage o siguranta + alimentare 12V prin contactul masinii, cand merge motorul sa alimenteze rulota) - sau se merge "pe tip nou" - se lasa masina asa si se deconecteaza firul din rulota.
Si ce fel de incalzire are rulota de trebuie alimentata 220V sau 12V ? Trumavent?
Din schema postata de dumneavoastra deduc faptul ca exista si ceva lampi la 12V. Conform schemei electrice, trebuie sa existe si un transformator de la 220V la 12V, care alimenteaza pompa de apa, lampa (sau lampile) si frigiderul. In transformator intra si 220V si 12V, insa exista un releu care comuta alimentarea de la 12V pe 220V atunci cand rulota este cuplata la reteaua electrica.
Cautati cu mare atentie in toate locurile "ascunse" din rulota, caci undeva trebuie sa existe acel transformator. Imi este greu sa cred ca nu exista... Cauza pentru care nu va functioneaza pompa poate fi acel intrerupator cu pedala, care fie nu mai functioneaza, fie a fost inlocuit cu o baterie cu microcontact montata incorect; sau poate chiar microcontactul nu mai functioneaza.
In ceea ce priveste modernizarea rulotei, parerea mea este sa instalati acele circuite suplimentare prezentate in sectiunea tehnica si sa nu folositi circuitul luminilor de ceata, deoarece lampa de ceata de la masina are 21W (sau 42W daca sunt 2 lampi de ceata in spate), iar frigiderul consuma singur circa 100W... Siguranta circuitului luminilor de ceata se va arde imediat, iar conductoarele se vor incalzi deoarece nu au fost proiectate pentru asemenea consumator. Din acelasi circuit veti putea incarca si acumulatorul pe care doriti sa-l instalati ca sursa de tensiune aditionala.
Referitor la transformator, ar fi recomandabil unul care sa va sigure atat curentul necesar consumatorilor la 12V, cat si curentul necesar incarcarii acumulatorului. In functie de puterea totala aconsumatorilor si capacitatea acumulatorului, se va alege transformatorul.
Incercati sa dati mai multe detalii cu privire la caracteristicile consumatorilor din rulota si va voi ajuta sa gasiti alimentatorul potrivit nevoilor dumneavoastra.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com
Multumesc tuturor pt ajutor!
In weekend am mesterit la rulota: am dat pompa de apa jos si am verificat-o;merge dar cred ca a fost blocata ca nu a luat-o chiar din prima; am dat bateriile jos si le-am curatat ca erau contactori blocati: am montat totul la loc si am facut proba cu un transformator de 12v; merge brici! am verificat si instalatia electrica: la 220v cu alimentarea din priz exterioara merg becurile de iluminat interior, frigiderul si inclusiv toate prizele; la 12v am alimentat cu curent de la transformator la priza rulotei din fata: merg toate semnalele exterioare(semnal dr si st, pozitie, frana, etc.), becurile interioare de iluminat, frigiderul, pompa de apa inclusiv.Transformator nu am gasit de nici un fel(am cautat in cele mai intunecoase locuri) si m-am hotarat sa cumpar unul.Am fost prin Carefoure si am vazut o promotie: lada frigorifica care merge la 12v si are bonus trnsformatorul(5A); pretul: 120 lei.Cred ca este convenabil!
M-am gandit sa modific tabloul cu sigurante: pe langa cele doua sigurante care sunt sa mai atasez doua care sa fie pe post de intrerupatoare si intre ele sa montez transformatorul care sa alimenteze doar pompa cand cuplez la 220v.De fapt o siguranta deschide circuitul cu transformatorul cand cuplez 220v, iar cealalta anchide alimentarea de 12v din circuitul bateriei.
@Costin: ce parere aveti? procedez bine?
si anca o problema nu am anteles-o prea bine: alimentarea rulotei se face prin cablul de ceata.Dumneavoastra nu ami recomandati sa fac alimentarea de la masina prin firul de ceata de la masina, nu? adica in mom in care ma duc sa-mi faca legaturile la carlig sa le spun celor de la service sa-mi traga un fir direct din contactul masinii?
Astept raspuns! multumiri tuturor!
Cand te duci la service sa-ti montezi carligul si instalatia electrica, cea mai buna varianta ar fi ca cei din service sa-ti monteze o cupla cu 13 pini si TOATE circuitele suplimentare (lampa de mers inapoi, 12V permanent, 12V prin cheia de contact, masa), cu releu de portectie pentru cheia de contact. Apoi, va trebui sa schimbi cupla de la rulota (care din cate imi dau seama este cu 7 pini) si sa pui o cupla cu 13 pini. Trebuie sa adaugi cateva conductoare astfel incat ce vine de la priza masinii sa mearga unde trebuie pe rulota. Nu este foarte usor, caci trebuie sa ai schema electrica a rulotei in detaliu, nu cea generala postata de tine, dar se poate face. Daca ai nevoie de ajutor spune-mi si o rezolvam.
Transformatorul pentru lada frigorifica este prea mic; daca acumulatorii de pe rulota au circa 100Ah, va trebui un curent destul de mare pentru incarcarea lor, la care se adauga si curentul pentru eventualii consumatori la 12V. Cred ca ar trebui sa te gandesti la un redresor care sa fie capabil sa furnizeze un curent de circa 10A la tensiunea de iesire de 12V. Daca redresorul il conectezi in paralel cu acumulatorul si cu consumatorii (pompa de apa) atunci, cand ai 220V se alimenteaza si pompa de apa si se incarca si acumumlatorul. Cand mergi cu masina, prin circuitul de 12V prin cheia de contact se incarca acumulatorul si poti folosi si frigiderul in timpul mersului. ATENTIE sa nu uiti frigiderul pornit la 12V cand campezi, caci iti va goli destul de repede bateriile.
Daca mai ai nevoie de ajutor, iti stau la dispozitie.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com