Pagina 1 din 1

GPL AUTO

Scris: 03 Dec 2008, 13:27
de Sandu Toma
GPL reprezinta un amestec de butan si propan .
In functie de tara utilizatoare, daca clima acesteia este mai rece si se doreste imbunatatirea calitatilor de pornire la rece, se modifica dozajul.
In Romania, Petrom pune la dispozitia automobilistilor 2 sortimente de GPL, numite Autogas tip A si Autogas tip B.

Caracteristici (in ordine)

Autogas tip A
Autogas tip B

Propan % vol
35
85

Butan % vol
65
15

Cifra octanica
min. 89
min. 89

Densitatea medie la 15°C Kg/m3
555
555

Punct de fierbere grade Celsius
-22
-39.5

Noxe
lipsa
lipsa

Putere calorica Kcal/kg
10500
10600

Continut de sulf ppm
max. 50
max. 50

Citez http://www.tristargroup.ro

"Ce este GPL?
GPL reprezinta abrevierea "Gazului Petrolier Lichefiat", produs obtinut prin doua procedee. In primul rand acesta poate fi extras din petrol neprelucrat si gaze naturale, impreuna cu alti compusi chimici. O a doua sursa este reprezentata de procesarea petrolului la rafinarii, fiind generat odata cu alte produse petroliere, precum benzina, kerosenul etc. Indiferent de sursa, GPL este un amestec de propan si butan . Pot fi prezente, in concentratii mici, si alte hidrocarburi, precum propilena , butilena , etan si pentan .
Propietati
In conditii normale, GPL este un gaz, putand fi transformat in lichid la anumite temperaturi si presiuni, de unde si denumirea sa de "Gaz Petrolier Lichefiat". Aceasta proprietate transforma GPL intr-o sursa ideala de energie, pentru o gama larga de aplicatii, putand fi usor comprimat, imbuteliat, depozitat si utilizat. Atunci cand se slabeste presiunea, lichidul transformat in gaz isi mareste volumul de 250 de ori, o cantitate mare de energie putand fi depozitata si transportata in forma compacta. Principalii constituenti ai GPL sunt inodori si incolori. Astfel, pentru ca o eventuala scurgere de gaz sa fie detectata cu usurinta, o substanta chimica speciala (de obicei etil mercaptan) se foloseste pentru a-i conferi mirosul distinctiv, neplacut. Concentratia acestui agent este in asa fel calculata, incat sa se poata depista scurgerea de GPL, mult inainte ca acesta sa atinga limita pericolului de foc. Vaporii de GPL sunt mai grei decat aerul, asa incat orice potentiala scurgere se va acumula aproape de sol si in ariile joase, dispersandu-se cu greutate. Acesta este unul dintre motivele pentru care GPL trebuie depozitat si folosit in arii bine ventilate, departe de canalizari, conducte, etc si in nici un caz sub nivelul solului.
De ce GPL?
Este suficient de netoxic pentru a putea fi folosit pentru nevoile menajere: gatit si incalzirea casei. De asemenea, se considera ca GPL este ecologic, acesta inlocuind freonul, in multe dintre situatii. Pe langa toate aceste intrebuintari, exista o multime de motive pentru care cineva ar dori ca masina sa sa functioneze cu GPL: viata motorului se prelungeste foarte mult, consumul de carburant se reduce, acesta fiind mai ieftin, emisiile de gaze sunt cu mult mai putin nocive decat in cazul automobilului ce funtioneaza cu benzina, poluarea atmosferica fiind aproape inexistenta."

Re: GPL AUTO

Scris: 03 Dec 2008, 14:56
de Sandu Toma
Eugene, gata cu Chimia (formule) si cu "polutia" !
Eu am copiat textul pentru informatiile de ordin tehnic, dar nu am verificat 100% din punct de vedere "chimic " :oops:
Si colac peste pupaza cu aceeasi formula sunt vreo 4 izomeri ai butanului.
Poate o avea si ceva "izoperi", dracu stie... :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Butene

Re: GPL AUTO

Scris: 03 Dec 2008, 15:02
de parpaneata
Informatia e f buna. Deci atentie,GPL de vara ingheata!

Re: GPL AUTO

Scris: 03 Dec 2008, 15:13
de Oana Drumea
Asa este! Ingheata GPL-ul de vara sigur si va spun asta pentru ca noi cand am fost la TREI BRAZI, acum 2 weekend-uri, am avut din acesta de iarna si chiar si asa avea bruma pe ea butelia...dar daca am fi avut GPL de vara va imaginati si voi ca ingheta!

Re: GPL AUTO

Scris: 03 Dec 2008, 16:41
de Sandu Toma
Si mult mai multe informatii de ordin tehnic puteti gasi aici :
http://www.altenergy.com/Technology/LPG ... 0in%20psig


Detalii tehnice Metan, Propan, Butan

Re: GPL AUTO

Scris: 09 Dec 2008, 11:59
de Serpescu Gheorghe
In timpul deplasarii, este problema daca intalatia de incalzire pe gaz sa functioneza?
Mentionez ca am detector de gaz si pe butelie si in interior cu electrovalva.

Re: GPL AUTO

Scris: 09 Dec 2008, 12:14
de Cristian Steriopol
Pentru siguranta dumneavoastra si a celorlalti participanti la trafic , este obligatoriu ca recipientele cu gaze lichefiate sa fie transportate avand robinetele INCHISE !

Re: GPL AUTO

Scris: 04 Oct 2011, 14:58
de Dan Alexandru
Salut, am si eu o intrebare referitoare la cele doua tipuri de GPL de la Petrom:
Care dintre ele este mai potrivit pentru rulota (tip A sau tip B)?
Multumesc.

Re: GPL AUTO

Scris: 04 Oct 2011, 15:04
de Mihnea Donescu
Daca este util cuiva,dat fiind ca merg si pe gpl din 1999.Gpl este un amestec intre butan si propan,acesta din urma fiind mai scump.In RO dar si in IT,din pacate,comerciantii vind un jeg de gaz in care predomina butanul.Privitor la butelii de camping,iarna se cere propan,ce ingheata la temperaturi mult mai scazute...