Va salut
Fara sa citesc tot ce s-a scris pe forum, pentru ca este foarte multa informatie imprastiata, incerc sa fac un rezumat despre partea electrica a unei rulote, deoarece consider la un moment dat ca e bine sa avem o sinteza a tot ce se discuta, daca spun prostii in continuare va rog sa ma corectati:
Totul se invarte in jurul transformatorului pe care ar trebui sa il aiba orice rulota. Acest transformator are o intrare de 220V si o intrare de 12 V. la iesire acest transformator , in functie de model are mai multe iesiri , pentru pompa de apa, pentru iluminat si pentru truma. Acum la intrare pe intrarea de 220 V e simplu, luam energie 220V de la un punct de bransament si e rezolvat totul, suntem fericiti. Problema apare cand vrem sa fim offcamping sau in timpul calatoriei cu autoturismul.
Revin la intrarea de 12V a transformatorului si o sa fac o mica paranteza : daca vrem sa folosim o baterie auxiliara adica o baterie proprie a rulotei sau daca alegem sa nu folosim/instalam/cumparam baterie separata ci alegem sa folosim bateria autovehicului.
Varianta cu baterie auxiliara- avem 2 subvariante: baterie rulota cu gel sau baterie rulota clasic cu acid; Bateria cu acid nu prea se recomanda din cauza toxicitatii acesteia si a faptului ca este inferioara bateriilor cu gel; totusi atunci cand folosim o baterie cu gel;
Presupunem ca folosim baterie rulota cu gel: de pe bornele acestei baterii furnizam 12 V la intrarea in transformator; atunci cand cade tensiunea de 220V transformatorul comuta automat pe baterie si furnizeaza la iesire in continuare 12 V pentru consumatori; Problema se pune cand vrem sa incarcam acest acumulator cu gel si ATENTIE: EL NU SE POATE INCARCA DELA ALTERNATORUL autoturismului in timpul mersului sau stationar, pentru a-l incarca trebuie sa folosim un incarcator cu trepte de amperaj alimentat de la 220V.
Fac o mica paranteza si discut putin depsre pinii de la prizele de 13 pini de la rulota. din cei 13 pini, 7 pini sunt in configuratia clasica ca la orice remorca, in plus mai apar 2 circuite aparte si anume: pinul 9 si 13 care este pentru alimentarea permanenta 12V si pinii 10 si 11- alimentarea prin cheia de contact pentru alimentarea frigiderului si incarcarea acumulatorului ( atunci cand folosim acumulator clasic, nu pe gel)
am inchis paranteza si revin la urmatoarea varianta:
Presupunem ca folosim pe rulota cu baterie clasica: la fel ca mai sus de pe bornele bateriei auxiliare/a rulotei conectam 12 V la intrarea transformatorului. bateria se poate incarca in timpul rulajului autoturismului pentru ca e baterie clasica, pentru asta trebuie sa asiguram cateva conexiuni si anume:de pe pinii 9 si 13 ne ducem exact pe bornele bateriei rulotei si astfel asiguram si incarcarea acumulatorului rulotei ( atentie cu capacitatile celor 2 baterii- aici trebuie dezvoltat subiectul). In acelasi timp vrem sa functioneze si frigiderul in timpul mersului- folosim pinii 10 si 11 prin intermediul unui releu pentru a alimenta frigiderul prin circuit separat direct la frigider ( atentie la cabluri de minim 2,5 mmp pentru functionarea corecta ,in parametri a frigiderului in timpul mersului;
Varianta nr. 2- nu folosim acumulator pentru rulota si vom avea un singur acumulator , cel de pe autovehicul , in cazul acesta e ceva mai simplu, alimentam frigiderul de la pinii 10 si 11 in timpul mersului autovehicului si vom avea frigiderul rece iar de pe pinii 9 si 13 vom alimenta intrarea de 12V a transformatorului.
Dar, alta subvarianta, putem sa alimentam frigiderul si din iesirea transformatorului ( circuit intre iesire traf si frigider) chiar si in timpul deplsarii auto, in acest caz de pe pinii 9 si 13 sau mai bine direct de pe bornele bateriei autovehiculului tragem 12 V (cu cablu de minim 2,5 mmp pentru a asigura frigiderului o tensiune corepsunzatoare de lucru si pentru a functiona eficient) direct la intrarea de 12 V a transformatorului, astfel , autovehiculul se deplaseaza si in acelasi timp de la bateria masinii, care se si incarca , furnizam tensiune de 12 V pentru toata rulota, am ajuns undeva intr-o parcare, oprim masina, frigiderul este rece, il decuplam de la 12 V si il trecem pe gaz ca sa protejam bateria masinii si vom folosi bateria masinii doar pentru iluminat si pompa de apa si cu masura/timp limitat si pentru truma de 12 V, astfel incat pe timp de iarna sa nu ne trezim ca dimineata nu mai porneste masina.
In varianta cu bateria masini trebuie sa avem grija la descarcarea bateriei.
Problemela apar in situatia de offcamping.
Nu am discutat depsre panou solar pentru ca acolo se foloseste panoul fotovoltaic, un regulator de tensiune si un incarcator care incarca bateria ce va fi tampon pentru perioadele fara soare sau noaptea. Tensiunea furnizata de panou va intra la intrarea transformatorului la intrarea de 12 V.
Probleme se complica atunci cand vrema sa alimentam consumatorii de la iesirea transformatorului , si nu atunci cand cautam sa furnizam 220V sau 12 V la intrarea transformatorului.
Apa calda si alte scapari va rog sa le completati dvs. Nu am folosit nici varianta cu invertor de la 12v-la - 220V pentru ca nu mi se pare fezabil sa alimentezi consumatori de 220V de la baterie sau sa alimentezi un circuit paralel de 220V ( paralel cu cel de 12V de la iesirea transformatoului). In cel mai bun caz poti folosi un circui paralel de 220 V dar doar alimenta de la 220V. In esenta se pastreaza ce am scris mai sus pentru ca un invertor ia tensiune de 12 v si furnizeaza 220V.
Cu stima