Pagina 4 din 7

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 25 Dec 2012, 19:55
de Ovidiu Ciobanu
Olah - pe VW T3 Westfalia a fost montat din fabrica si Eberspacher Airtronic? Eu stiam ca doar Trumatic E1800 cu butelie stationara sub dusumea. Sau a fost adaugat mai tarziu?
Buteliile demontate de pe T3 nu mai pot fi folosite ca nu mai merg "iscir-izate" - dar e o firma la Buzau care face butelii de propan legale similare cu cei de la Wynen gas.
Sanatate!

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 26 Dec 2012, 13:13
de Roman Vasile
Am avut Westfalia JoKer...nu avea Truma, era...cred ca ai dreptate nu webasto ci eberspracher... :oops: , dar ca principiu acelasi. Nu am de gand sa montez o butelie veche din aceea cum aveam pe T3...am vindut de mult camperul acela, si acum zburda cineva prin Europa cu el :D ! Eu vreau sa pun un rezervor de la Wynen ca sa scap de problemele de incarcat butelii si sa ma pot duce la orice statie de GPL pentru reincarcare fara a fi nevoie de metode mioritice, care intre noi fie vorba nu tin decat aici in RO! Loc pe sasiu este destul. Dar asta deja e offtopic, scuze!

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 27 Dec 2012, 21:50
de Dragomir Gabriel
Pe Vito am incalzire apa cu recirculare in motor eberspacher. Acum, vorbim despre rulota sau camper. Merge pus un radiator cu ventilator pentru incalzire interioara dar nu stiu cum ramane cu gazele evacuate. Exista si niste gauri de aerisire in podea, oare nu intra gaze arse pe acolo ? Sau vecinii din camping nu vor fi deranjati de aceste gaze ? In plus exista zgomotul de la ventilatorul de evacuare a gazelor arse. Acesa este totusi un caz particular, eberspacher, nu stiu cum functioneaza webasto...

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 28 Dec 2012, 20:06
de Ovidiu Ciobanu
Webasto si Eberspacher sunt doua firme concurente vechi de peste 100 ani care au un duopol pe piata incalzitoarelor cu motorina. Fiecare are aprox. 2.5 miliarde Euro venituri anuale. Eberspacher e "preferata" Volkswagen pentru dotari.
Arzatoarele acestora sunt tehnologic identice. Truma face si ea de foarte curand un incalzitor pe apa tip boiler care incalzeste si aerul si apa calda.
Categoriile mari sunt - incalzitoare pe apa si pe aer. Cele pe apa incalzesc apa din instalatia de climatizare a masinii - atat motorul cat si habitaclul prin instalatiile de climatizare care de obicei primesc apa calda de la motor. Incalzitoarele pe aer incalzesc numai aerul din habitaclu - ca avantaj eficienta ca nu pierd caldura sa incalzeasca si motorul. Ca dezavantaj aerul este circulat si incalzit prin acestea - deci aer uscat si mai mult miros si zgomot.
Un exemplu de la VW T4 Multivan - are sau un incalzitor de apa cu programator separat legat la climatronic - sau DOUA incalzitoare - unul apa plus inca unul de aer (AirTronic sub scaunul soferului). Gama superioara VW Westfalia are incalzitor pe gaz si butelie GPL exterioara sub podea.
Incalzirea pe apa este considerata superioara atat pentru ca arzatorul sta in exeriorul habitaclului (mai putin fum si zgomot) si ca nu usuca aerul interior si incalzeste uniform (acasa avem calorifere pe apa calda nu aeroterme cu ventilatie pe aer).
Pe gaz- sobele se aprind la orice temperatura daca gazul nu este inghetat si vaporizeaza. La motorina deja sub -20 grade incep problemele iar la -29 grade nu se mai aprind deloc garantat de producator. Asta nu inseamna ca la -25 sau -28 grade poate fi considerat ca merge, se aprinde doar uneori dupa mai multe incercari.
Lasand toata tehnologia deoparte - singura diferenta enorma intre gaz si motorina este fumul. La gaz e aproape apa. La motorina contine hidrocarburi nearse si grasimi. Chiar si in conditii de izolare perfecta (zgomot, aer) conform legilor lui Murphy fumul tot va ajunge undeva sa deranjeze.
Asteptam si alti utilizatori de motorine sa ne spuna rezultatele.
Multumesc

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 26 Ian 2013, 16:02
de Nelu Predonu
Ovidiu Ciobanu scrie: ... Apropo de consum, am vazut ca la 4000W un incalzitor pe motorina consuma vreo 0,6 L/ora ...
Or fi si astfel de consumuri, de 0,6 l/h la instalatii de puteri mai mari, dar consumul la Webasto Air Top Evo 3900 este: 0,19 l/h - 0,487 l/h. Nu de 0,6 l/h !
Daca vorbim de un consum mediu, apropiat de cel real, nu putem lua in calcul doar valoarea maxima de consum, respectiv 0,487 l/h.
Ovidiu Ciobanu scrie: ... Un rezervor de 80 litri ar dura 5 zile si ceva, mai putin decat 2 butelii normale...
Aceasta precizare ... ma lasa fara cuvinte. Cum ati putut ajunge la aceasta concluzie domnule Ovidiu ?
Normal ar fi, ca indiferent de ce parte ne aflam ca optiune, sa dam totusi dovada de un minim de obiectivitate, sa facem precizari utile celor ce parcurg acest topic.
In primul rand cum mentionam mai sus, consumul luat in calcul de dvs. pentru varianta diesel nu e cel corect.
In al doilea rand, la diesel ati luat in calcul un consum maxim, iar la incalzirea pe gaz un consum minim probabil. Daca vorbiti de 4kw non-stop la diesel, faceti acelasi consum si pentru 4kw non-stop in varianta pe gaz, sa vedeti ce poteca faceti spre statia GPL. In practica, nimeni nu forjeaza 24 din 24h la maxim aceste instalatii.

Daca totusi ne propunem sa facem niste comparatii cat mai exacte, legate de consum si avand in vedere ca producatorii, atat Truma, cat si Webasto exprima consumurile in KG / h, mai trebuie tinut cont de cateva lucruri.

GPL-ul este un amestec de butan – propan. Tinand cont de proportiile si greutatile specifice ale celor doi compusi rezulta:
1 Kg de GPL = 1,85 - 2 litri => medie de 1,925 litri de GPL

In cazul motorinei:
1 Kg de motorina = 1,19 litri de motorina.

Avand in vedere aceste date, putem transforma in litri consumurile specificate de producatorii acestor instalatii. Asta, deoarece noi cumparam acesti carburanti in litri, nu in Kilograme:

TRUMA Combi 4 (4000 w)
consum GPL intre 0,160 - 0,320 Kg / h (specificatia Truma in prospect) - transformat in litri => intre 0,31 - 0,616 litri / h

WEBASTO Air Top Evo 3900 (3900 w)
consum DIESEL intre 0,16 - 0,41 Kg / h (specificatia Webasto in prospect) - transformat in litri => intre 0,19 - 0,487 litri / h

Rezulta un consum mai mic in cazul instalatiei diesel. Dar, pentru ca tot pomeneam de obiectivitate, chiar daca consumul e mai mic in cazul instalatiilor diesel, datorita pretului de cost / litru favorabil gpl, gazul e mai rentabil ca si costuri de incalzire. Acest avantaj poate disparea in anumite situatii datorita recipientilor limitati ca si capacitate de stocare la GPL.
Am dat un exemplu intr-o postare anterioara legat de acest inconvenient, nu mai revin.
Nu mai amintesc iar si de calitatea GPL-ului (continut scazut de propan) de care multi colegi se plang.

Revenind la afirmatia facuta de dvs. "Un rezervor de 80 litri ar dura 5 zile si ceva, mai putin decat 2 butelii normale", de stabilire a unei medii de autonomie a celor doua variante. Va prezint cam cum vad eu acest calcul:

Facand o medie a consumului orar dat de TRUMA => 0,31 l (consum minim) + 0,616 l (consum maxim) = 0,926 : 2 = 0,463 litri medie orara.
Considerand ca avem o butelie de 13 Kg x 1,925 l/kg = 25,025 litri/butelie.
Stabilim autonomia/butelie impartind 25,025 litri, la media orara calculata anterior, respectiv la 0,463 litri/h, rezultand o autonomie de 54 ore/butelie.
Pentru ca ati presupus ca avem 2 butelii, facem autonomia pentru cei doi recipienti: 54 ore/butelie x 2 butelii = 108 ore : 24 ore/zi = 4,5 zile autonomie / 2 butelii.

Facem aceleasi calcule si pentru WEBASTO si rezulta:
Chiar daca rezervorul este de 80 de litri, vom folosi in calcul doar 65 litri, restul fiind necesari ajungerii si plecarii din locatia respectiva.
Facand o medie a consumului orar dat de Webasto => 0,19 l (consum minim) + 0,487 l (consum maxim) = 0,677 : 2 = 0,3385 litri medie orara.
Stabilim autonomia, impartind 65 litri, la media orara calculata anterior, respectiv la 0,3385 litri/h, rezultand o autonomie de 192 ore : 24 ore/zi = 8 zile autonomie / 65 litri motorina.

Conform oricaror interpretari sau calcule, stiute sau nestiute, 8 nu poate fi, in nici o situatie, mai mic decat 4,5.

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 26 Ian 2013, 17:19
de Dragos Astefanei
Am achizitionat doua campere noi din DE unul in 2006 si altul in 2008. Aceasta intrebare mi-am pus-o si eu - pe ce sa fie incalzirea?
Raspunsul pentru mine a fost simplu inca de la inceput: din toate camperele care erau vanzare (diferite marci si modele) 90% aveau incalzire Truma.
Nici nu vreau sa-mi imaginez cum ar fi sa te trezesti in plina noapte cu un damf de motorina arsa in baraca. Sa nu mai vorbim de zgomot, huruie 100%. Ca si cu sooterul in garaj. Am preferat sa-i fac suport exterior pentru ca e imposibil sa nu miroasa vaporii de benzina inauntru. In plus de asta, merge incalzirea noaptea si a doua zi am apa calda. In rest avantaje si dejavantaje... depinde de necesitatile fiecaruia.
Va salut!

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 26 Ian 2013, 17:49
de Nelu Predonu
Aveti dreptate si dumneavoastra. Fiecare sistem, cu avantajele/dezavantajele lui.
Tocmai va citeam nemultumirile exprimate intr-un alt topic deschis de dvs., referitoare la calitatea proasta a GPL-ului. :mrgreen: Problema cu ... infundarea cosului de evacuare de la frigider. Ar fi si varianta asta: http://www.youtube.com/watch?v=evji5GrHQjc - aduce noroc. Scuze, glumesc, nu m-am putut abtine. :oops:

Totusi, comparatia sistemului de incazire a aerului (arzator) cu un motor cu ardere interna (scuter), dpdv. al nivelului de poluare a mediului sau fonica, e un pic fortata.

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 26 Ian 2013, 18:39
de Dragos Astefanei
Nelu Predonu scrie:Aveti dreptate si dumneavoastra. Fiecare sistem, cu avantajele/dezavantajele lui.
Tocmai va citeam nemultumirile exprimate intr-un alt topic deschis de dvs., referitoare la calitatea proasta a GPL-ului. :mrgreen: Problema cu ... infundarea cosului de evacuare de la frigider. Ar fi si varianta asta: http://www.youtube.com/watch?v=evji5GrHQjc - aduce noroc. Scuze, glumesc, nu m-am putut abtine. :oops:

Totusi, comparatia sistemului de incazire a aerului (arzator) cu un motor cu ardere interna (scuter), dpdv. al nivelului de poluare a mediului sau fonica, e un pic fortata.
Asa e, e putin fortata, sunt doua lucruri total diferite.
Mi-a facut reala placere sa vizionez filmuletul... nu e mare diferenta intre noi atunci cand suntem "la munca"... el canta si zambeste iar eu imi stric weekend-ul :x !

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 26 Ian 2013, 18:46
de Nelu Predonu
Va mutumesc ca ati luat in gluma, cum mi-am si dorit, acea referire la cosar.
Regret ca si la aceasta ora va aflati "la datorie". Servici usor in continuare si weekend placut ... cat a mai ramas din el.
Scuze de off-topic !

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 26 Ian 2013, 18:52
de Dragos Astefanei
Nelu Predonu scrie:Va mutumesc ca ati luat in gluma, cum mi-am si dorit, acea referire la cosar.
Regret ca si la aceasta ora va aflati "la datorie". Servici usor in continuare si weekend placut ... cat a mai ramas din el.
Scuze de off-topic !
Nu sunt la munca, faceam referire la momentele in care desfund cosul de fum... sper sa rezol problema asta.
Scuze de off-topic

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 27 Ian 2013, 08:24
de Luidort Peti
bai ce de specialisti !
eu naiv fac invitatie la cursuri truma ! ce cursuri,ar putea sa vina aici cei de truma sa invete ! :D
(eventual in campinguri mai selecte ti se recomanda sa opresti webasto ca deranjeaza mirosul pe vecini...ca si cum ai sta cu un motor portit...dar daca pe cineva nu deranjeaza ca deranjeaza,e buna alegere webasto.)
cand faceti calcule la truma,sa nu uitati ca la noi primiti garantie si pentru montaj si pentru produsele truma achizitionate de la noi.) din reclama traim,mai ales daca vedem reclama altuia n i se face chef de a face reclama noastra....

Re: Truma sau Webasto ?

Scris: 27 Ian 2013, 08:30
de Luidort Peti
Pentru cei care isi doresc libertate absoluta, Webasto a gandit solutia perfecta pentru pregatirea mesei. Aragazul cu o flacara Diesel Cooker X100 de la Webasto foloseste combustibilul diesel din rezervorul rulotei.
daca nu citeam ofertele pentru rulote de la webasto,nici nu stiam ca rulotele au rezervor de motorina ! ma duc sa caut unde este ascuns al meu... :D