Pagina 3 din 7
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 23 Dec 2012, 22:50
de Ovidiu Ciobanu
Dl. Nelu - eu am o Truma si un Webasto. Dvs. aveti doar Truma. Astept cu interes parerile dvs. DUPA ce veti avea Webasto.
Multumesc.
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 24 Dec 2012, 01:03
de Nelu Predonu
Da domnul Ovidiu, aveti ca si Gigi pe Insignia, un model webasto care incalzeste APA din motor, nu aerul din camper.
Eu la cel ce incalzeste aerul m-am referit in titlul topicului si in prima postare (link-urile puse), la cel similar trumei. Pentru modelul dvs. de webasto, truma nu are un echivalent pe gaz.
Eu am incercat sa comparam "mere cu mere". Daca nu am reusit ... posibil ca vina sa-mi apartina, poate nu am fost suficient de explicit.
Va multumesc si eu domnule Ovidiu pentru informatiile furnizate, iar daca am sa am un Air Top 3900 webasto, sigur nu am sa mai fac greseala sa mai deschid un astfel de topic. Sau, ca sa nu supar lumea, poate am sa-mi iau o ... Truma Combi 6 DIESEL. :idea:
Vazand ca subiectul produce mai mult animozitati decat clarificari, cu scuzele de rigoare pentru cei interesati de subiect, rog un moderator sa inchida acest topic.
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 24 Dec 2012, 08:19
de Serpescu Gheorghe
Nelu, webasto montat pe turisme, incalzeste circuitul de apa, filtru de ulei, baia de ulei si prin ventilarie baga aer cald in habitaclu. El are doua functii care le poti folosi( programa) concomitent sau separat:
- il poti programa sa porneasca la o anumita ora si sa mearga o anumita perioada de timp si sa faca operatiunile de mai sus;
- il poti programa numai pentru aerul cald din habitaclu si atunci nu are treaba cu apa din circuit, nu porneste nici un motoras, doar un circuit electric cu ventilator ( avand un acumulator separat de cel al masinii). Acest lucru ajuta si la incalzirea rapida, daca nu l-ai programat dimineata sa porneasca la o anumita ora, atunci cand pornesti si afara sunt mai putin de +3 grade, el pleaca automat si functiuneaza pana cand temperatura ajunge la cea setata de tine sau il poti opri manual. Daca pleci imediat de pe loc in max 300m baga caldura sau daca ramai pe loc, in max un min, conditia este sa fie motorul pornit. Acelasi sitem de care vorbesti tu este si pe turisme si pe tiruri, practic sunt aeroterme care fac aer cald si functioneaza cu motorina.
Acesta montat la Insignia costa 1260 euro si cred ca este acelasi folosit de VW pe Multivan, deoarece o cunostinta are unul si functioneaza aproximativ la fel.
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 24 Dec 2012, 23:16
de George Stanescu
As dori sa aud si parerile colegilor care au deja montate Webasto pe campere.Ce stiu sigur,este faptul ca au caldura"la greu".
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 24 Dec 2012, 23:20
de Roman Vasile
Pe primul camper care era pe un WV T3 (constructie Westfalia) am avut Webasto pentru incalzire. Bineinteles ca nu era nou, de o varsta cu masina, si orice pornire era o parodie intreaga! :D Dupa ce pornea baga aer cald fara probleme...daca era destul de frig afara! Daca nu era macar -5 afara umfla de caldura masina, termostatul comanda stop...si stop ramanea! La automat incerca de doua-trei ori sa reporneasca, aprindea ledul de avarie si ma trezeam in frig dupa ce se racea masina. Comanda de pornire manuala...doua -trei esecuri dupa care uraaaaaa! avem caldura. Bineinteles ca dura exact pana se facea cald bine in masina, dupa care urma calea de mai sus. Cam de la -5 in jos functiona destul de multumitor, probabil ceva nu apuca sa se raceasca pana la urmatoarea pornire. Bineinteles ca m-am plimbat pe la toti specialistii fara rezultate vizibile. Dar asta nu era baiul cel mare: in Austria la un stelplatz mi-a batut in usa vecinul noaptea la 3 ca sa fac ceva cu "smoking device"-ul ca tot fumul intra pe grilele de la frigider in camperul lor. Chiar daca nu se vedea prea mult fum, adevarul e ca putea ca naiba! La vant din laterala dreapta si in camperul nostru intra mirosul... Pe urma am avut si eu "placerea" sa miros gazele esapate de la un camper vecin... De celelalte "bucurii" ce sa mai zic: cloncanitul ritmic al pompei de alimentare, vajaitul incomparabil mai mare decat a ventului de la Truma, consumul considerabil din curentul acumulatorului, etc.
La actualul camper am Truma, SL2300 cu vent pe 12V si cu rezistenta de incalzire pentru eventualitatea existentei retelei de 220 la locul de campare. Caldura reglabila absolut dupa preferinte, cu o plaja muuuult mai elastica decat webastoul, zgomot infinit mai mic, aproape insesizabil, fara nici un miros. Este adevarat insa ca butelia se goleste totdeauna la ore "mici" :mrgreen: Dar asta e un sport deja cunoscut prin campinguri-indivizi ce bantuie pe langa camper/rulota in pijamale, cu lanterne si chei de butelii in mana :D . Pentru cei mai comozi exista rezolvari cu dispozitive ce coasta cam 150 euro, care schimba automat butelia. Dar la cei 150 de euro daca mai aduni ceva bani poti echipa RV-ul cu o butelie fixa de la Wynengaz (parca) cu o capacitate a 3-4 butelii normale, incarcabila foarte comod si LEGAL in toata Europa la statii de alimentare cu GPL.
Poate ca a fost cam lunga povestea, dar am zis ca poate e binevenita si parerea cuiva care a avut ambele tipuri montate pe RV. Stiu ca Nelu va spune ca a evoluat stiinta si tehnologia, iar cele noi pot fi folosite pe post de masca de oxigen...dar doar atat: cel care m-a afumat pe mine era cu un splendid Aveo, productie 2011!
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 25 Dec 2012, 02:34
de Cosmin Prund
He he, dati-mi voie sa va transmi Sarbatori Feriticite la orele mici la care se scrie pe-aici. Domnule Olah Laszol, permiteti-mi sa va salut, in clatiate de TURDEAN (in suflet). Nascut in Sibiu, crescut in Turda... mutat inapoi in Sibiu la varsta de 14 ani. Da, mult de-atunci, dar unele vârste "e critice", vorba poetului - pentru mine "Ardeleneasca" vorbită în Turda şi împrejurimi e muzică curată, chiar dacă eu personal n-am voribt-o nici o dată. Dar tot mai pigmentez vorbirea-mi cu un "tulai" şi-un "no dară" când prind ocazia... Doar că eu fac asta intenţionat, nu din obişnuinţă...
Mă bucur că acest topic a fost redeschis. Mă bucur să aud părerile posesorilor de încălzire pe Diesel. Mă bucur că şi la noi, ca pe alte forumuri la nivel mondial pe care le înţeleg eu (limba engleză, pe lângă Română) se discută liber şi deschis despre această alternativă de încălzire. E clar că e controversată. Aşa e peste tot! Adică Australia, USA şi Anglia. La fel de sigur, cândva Truma pe gaz era o aberaţie, adică ce, nu puteai să stai ca oamenii normali acasă când e frig? Pentru mine e clar, chiar dacă încălzirea pe Diesel e cu potenţiale probleme, e de luat în calcul. Tehnologia evoluează, va exista un moment "de aur" în care încălzirea pe Diesel va fi cea mai grozavă, după care va fi la fel de perimată ca altele... ne vom încălzi la o vreme pe Hidrogen, sau cine ştie ce... Şi vom asista şi atunci la aceleaşi discuaţii, adică ce, pe curent a funcţionat timp de zeci de ani şi voi acum vreţi pe H? Ha!
Felicitări domnule Nelu pentru că aţi adus în discuţe această alternativă de "Foc" în rulotă. E o treabă care merită discutată. E adevărat că majoritatea parcului de autorulote din RO e bătrân, deci nu se poate pune vorba de Webasoto moderne, dar e bine că se discută. Mulţumesc că mi-aţi deshis ochii, am citit tot ce am găsit despre aceast subiect. Sincer să fiu sunt doar 60% convins, dar e ceva, şi eu mă consider un "pionier" în multe domenii. Dacă acum ar fi vorba să iau o AUTOrulotă nouă, ar fi şanse foarte mari să o vreau cu încălzire pe DIESEL. La fel cum folosesc un telefon cu Android, chaiar dacă ştiu că iOS este grozav.
Celorlalţi aprticipanţi la această dicuţie: citiţi cu atenţie, aici se discută (în bună parte) meritele tehnice ale unui sistem relativ de un alt sistem. Nimic nu e perfect, aşa că FIECARE face un compromis. Dar dacă toţi am fi tradiţionalişti, şi ne-am bucura că Sistemul nostru este "istoric" dovedit fiabil, lucrurile n-ar evolua în nici o direcţie. Bucaraţi-vă că eixstă "nebuni" care să promoveze inovaţia. Nu-i pentru toată lumea, dar este pentru unii. Nu ştim pentru cine, dar hai să ne limităm la problemele tehnice. Şi dacă unul e destul de "nebun?" să investească 1+2000 euro într-un sistem de încălzire alternativ, hai să ascultăm şi să tragem abia mai târziu concluziile. Poate peste 5 ani ne vom pune şi noi acelaşi sistem, cumpărat la jumatate de preţ second-hand, sau din contra, poate "nebunul" revine la sistemele clasice peste una. Indiferent de variantă, e mai util să discutăm aspectele tehnice decât aspectele subiective. Exprimaţivă părerile (inerent subiective), dar făceţi-o într-un mod în care să vă pot ignora dacă nu sunt de acord, fără ca din asta să "iscăm" un mic război personal. E aiurea să ne angrenăm în războaie pe asemenea teme mărunte...
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 25 Dec 2012, 09:00
de Emil Lipan
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 25 Dec 2012, 10:47
de Ovidiu Ciobanu
Asta cu "razboiul" e cam mult si cred ca nimeni nu doreste cineva asta. Apropo de consum, am vazut ca la 4000W un incalzitor pe motorina consuma vreo 0,6 L/ora. Un rezervor de 80 litri ar dura 5 zile si ceva, mai putin decat 2 butelii normale. Exista rezervoare GPL stationare de pana la 200 litri, ca niste tuburi cu diametru 40 cm. care se pun sub dusumea si nu ocupa spatiu interior, insa nu am idee cum pot fi incalzite ca sa nu inghete gazul daca stau in exterior.
Am studiat si posibilitatea unui Webasto pe benzina. Are avantajul ca merge si la -50 grade, benzina nu gelifica precum motorina si se aprinde foarte usor, nu infunda sita de ardere si nu scoate atata fum. In schimb are riscul de incendiu si explozie mai mare si din ce imi amintesc parca e interzis sa fie folosit la temperaturi de peste 15 grade (sau 25?). Puneam un rezervor auxiliar sub dusumea si rezolvam toate problemele.
O alta discutie ar fi - incalzire pe aer sau pe apa??? Exista sobe care incalzesc apa si pentru gaz, si pentru motorina, din ce am citit sistemele pe apa sunt considerate superioare - soba sta cu totul afara (si afara ramane si zgomotul si mirosul) si incalzeste calorifere sub podea care radiaza uniform si nu usuca aerul. Solifer mai produce rulote cu incalzire pe apa, dar nu gasesc cine face sistemul.
Mare grija ca exista multe webasto de vanzare pe 24 V de la TIR-uri dar in rulote nu avem decat 12 Volti. E o firma la Sebes care vinde Webasto AirTop 2000 noi la 610 Euro+TVA. Personal recomand sa nu cumparati incalzitoare pe motorina second-hand - sau daca cumparati sa fiti pregatiti ca trebuie schimbata sita si bujia - astea sunt "consumabile" si sunt destul de scumpe.
Sanatate!
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 25 Dec 2012, 11:33
de Nelu Predonu
@ Gigi Serpescu
Ma bucur ca ai revenit la sentimente mai bune vis-a-vis de discutiile din acest topic. Ai facut o postare cu amanunte demne de luat in calcul, care lamuresc modul de functionare al instalatiei webasto pentru autoturisme (incalzire a apei din motor). In urma experientei tale de pana acum, am si eu cateva intrebari:
1. De cat timp ai masina cu instalatia respectiva ?
2. Cati km ai parcurs pana acum ?
3. Esti multumit de functionarea instalatiei webasto ?
4. Crezi ca se justifica aceasta optiune la pretul de 1260 euro ?
5. Acest pret a fost "pe pachet" - webasto + a doua baterie ? Sau bateria nu a intrat in aceeasi suma mentionata ?
@ Olah Laszlo
Experienta dumneavoastra ca posesor al unei astfel de instalatii e cat se poate de benefica acestei discutii, chiar daca aceasta era mai veche. Va multumesc pentru precizarile facute.
Daca va mai amintiti, am si eu o intrebare:
- instalatia dumneavoastra webasto era integrata in circuitul de racire al motorului ? Sau era o instalatie ce doar incalzea aerul din interior ?
@ Cosmin Prund
Multumesc pentru aprecierile legate de subiectul topicului. Deasemenea sunt in asentimentul tau cu privire la faptul ca tot timpul trebuie sa ne uitam inainte, sa prospectam cu discernamant noile evolutii in acest domeniu si nu numai. Asa cum spui si tu, aceasta dezbatere are loc pe multe forumuri din lume. Exista conservatori, dar si oameni care sunt deschisi noilor promovari din domeniul tehnologic. Acestia acolo, macar nu sunt luati peste picior. Se prezinta argumente, contra argumente si fiecare opteaza in cunostinta de cauza. Ca eu imi voi lua sau nu o instalatie de incalzire webasto e un lucru mai putin important. Pentru mine era important sa aduc in atentia colegilor de pe forum si o alta varianta de incalzire. Nu as fi facut acest lucru in calitate de habarnist, am recurs la asa ceva dupa ce m-am documentat in acest domeniu.
In linkul de mai jos va prezint o discutie de pe un forum german, discutie ce se refera la varianta Webasto. Binenteles, cu scuzele de rigoare pentru treducerea la care am apelat, la amicul nostru Google:
http://translate.google.com/translate?d ... 56100.html
Pentru traducerea tuturor postarilor, mai dati "refresh".
Producatorul Webasto recomanda pentru rulote urmatoarele sisteme:
http://www.webasto.ro/home/ro/html/7956.html
Un specialist de la Webasto, raspunde pe site-ul german intrebarilor legate de sistemele webasto pentru autorulote:
http://translate.google.com/translate?d ... ortal.html
Apasati pe intrebare si vor aparea raspunsurile.
Inainte de a raspunde intrebarilor puse, va rog, nu uitati ca azi e ziua de Craciun, bucarati-va intai de cei dragi si abia dupa aceea intorceti-va la aceasta discutie.
Craciun Fericit !
P.S. Inainte de a da "trimite" am vazut postarea dvs. domnule Ovidiu. Am sa va raspund mai tarziu la cele mentionate, care e si punctul meu de vedere.
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 25 Dec 2012, 13:28
de Marius Beldiman
Foarte interesant subiectul!
Si acum ca sa mai glumim putin, am gasit pe net solutia ideala care nu face nici un fel de zgomot!
http://www.datonul.ro/wp-content/upload ... 20x380.jpg
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 25 Dec 2012, 14:06
de George Stanescu
O mica paranteza la ce a postat d-nul Marius B.
Prin anii "90,"92 lucram la I.A.V.Floresti PH (anvelope Victoria-Floresti),serviciul Aprovizionare si dupa vreo 2 zile pe la intreprinderile din Iasi,(Tehnoton,Mase Plastice etc.),la plecare am ramas blocati vreo 3 zile in nametii de zapada cu o raba (cabina dubla si prelata).Mare noroc am avut cu o soba pe lemne montata in cabina in spatele canapelei pasagerului,Ne-a salvat de la inghet.
Nu mai tin minte daca era "Zgomotoasa sau Poluanta" :lol: :lol: :lol:
Re: Truma sau Webasto ?
Scris: 25 Dec 2012, 18:27
de Roman Vasile
Nelu Predonu scrie:
Daca va mai amintiti, am si eu o intrebare:
- instalatia dumneavoastra webasto era integrata in circuitul de racire al motorului ? Sau era o instalatie ce doar incalzea aerul din interior ?
Incalzea doar aerul din interiorul vanului. Era amplasat sub masina si sufla aerul fierbinte in camper pe niste tuburi gofrate. Un timp am avut sarit un tub pe sub bancheta si cum acolo era rezervorul de apa incalzea si apa :mrgreen: !
Daca lasam la o parte problemele de miros si zgomot in comparatie cu Truma ramane doar avantajul alimentarii unice cu combustibil. In schimb si aici ramane discutabila problema, consumul pe ora fiind mai ridicat si constant (webasto nu moduleaza flacara si implicit consumul ca si Truma) in zile geroase tot nu poti sta prea mult in aceeasi loc fara realimentare. Si inca ceva: bateria acumulatoare se consuma cam in una-doua zile in functie de capacitate si daca posibilitatile externe de incarcare lipsesc trebuie sa porniti motorul in acest scop...alt consum.
Gusturile stiu ca nu se discuta, dar eu avand experienta ambelor sisteme sunt categoric de partea celor care functioneaza pe GPL (si strang sarguincios banutii pentru un rezervor mare de GPL...numai ca e cam greu cu sarbatorile astea :mrgreen: )
Craciun Fericit tuturor calatorilor cu RV-uri!