Pagina 3 din 4
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 12 Apr 2009, 08:29
de Florin Drumea
Sa o plimbati sanatosi, foarte frumoasa.
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 12 Apr 2009, 08:36
de Tavi Dragotoiu
Felicitari in primul rand! S-o stapanesti si s-o plimbi sanatos!
Butoanele de la frigider: rosu pentru alimentare la 12V cand esti legat de masina, verde pentru 220V cand rulota e legata la retea de 220V. Acel panou electric negru il am si eu, am vazut undeva ca ar fi un automat de trecere de la 220V la 12V (bateria rulotei) atunci cand cade reteaua de 220V. Dar nu sunt sigur. Acum de curand l-am descoperit si eu, si apasand butonul rosu din lateral, in timp ce rulota era legata la 220V, am inceput sa am in acelasi timp activa si instalatia de 12V din rulota! Poate ne explica mai bine cineva la amandoi... In ceea ce priveste butelia, ala da, e regulator, si daca e diferita ca si conectare de ale noastre iti convine sa-ti pui o butelie romaneasca (cu regulator potrivit de la noi daca e nevoie) si s-o umpli vara cu butan si iarna cu GPL si nu o sa ai batai de cap. Si ai loc acolo prevazut chiar de 2 butelii. Daca ai nevoie de sticla de la becul de pozitie din dreapta fata o primesti cadou de la mine, nu e noua, dar e buna, eu am pierdut unul si am cumparat perechea noua. Poate ne intalnim dupa Paste sa schimbam impresii, ce zici?
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 12 Apr 2009, 08:53
de RollandBilti
salutare la toti! multam de raspunsuri! sunt sigur ca le voi primi pe toate!
@tavi: sigur ca o sa ne intalnim si mersi pt sticla de la pozitie. mi-o trebuie! o sa apelez la tine ca sa aflu locatiile cele mai faine.
find de meserie mai mult ca sigur ca o sa o scot la capat cu partea electrica iar legat de butelie o sa vad daca nu pot pune un reductor. butelia asta pare mai mare decat cele romanesti.
azi merg la tara, fac niste mici si investigez putin problemele enumarate.
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 12 Apr 2009, 21:39
de Costin Tabra
S-o stapaniti sanatosi!
Raspunsuri la intrebari:
1. Calira HVS 45 este o sursa de tensiune 220V -> 12V, puterea maxima in 12V este de 45W; are intrare la 220V, intrare la 12V si iesire la 12V.
Intrarea la 12V se conecteaza la masina (circuit special, numai pentru cuple 12S sau cuple cu 13 pini) si alimenteaza consumatori din rulota, in limita a 45W. In momentul in care exista alimentare de la 220V, in interiorul sursei exista un releu care comuta alimentarea consumatorilor catre sursa de 220V, protejand astfel bateria masinii impotriva descarcarii.
2. Toaleta nu are nevoie de pompa de apa pentru functionare, ci doar de curent, deoarece este prevazuta cu pompa care functioneaza la 12V.
3. Butelia se poate inlocui cu o butelie obisnuita romaneasca.
4. Din ce imi dau seama din poza pusa de tine, acel dispozitiv rotund montat in compartimentul buteliei este posibil sa fie regulator de gaz. Este posibil sa aiba si rol de dispozitiv de siguranta (intrerupe alimentarea cu gaz a consumatorilor cand rulota este in miscare). Cel de-al doilea regulator, cel din interior, parerea mea este ca asigura presiune diferita de gaz pentru un consumator "cu nevoi speciale"... (exemplul cel mai banal care imi vine in minte este urmatorul: centrala Truma, aragazul, boilerul de apa calda functioneaza cu gaz la o presiune de 50 mBar, iar frigiderul functioneaza cu gaz la o presiune de gaz de 30 mBar; de aici necesitatea unui regulator de presiune suplimentar). Cel mai bine ar fi sa scrii ce este notat pe acel dispozitiv rotund si gasim noi la ce e "bun in viata" :)
5. Butonul rosu (cu semnul de baterie) este intrerupatorul pentru functionarea frigiderului pe 12V, alimentat de la "tractor", DOAR cu motorul "tractorului" pornit (detalii desre aceste circuite suplimentare gasesti in sectiunea tehnica, la electrice). Butonul verde este pentru functionarea frigiderului la tensiunea de 220V.
ATENTIE: Niciodata nu utiliza 2 surse de energie pentru frigider in acelasi timp (12V + 220 V, 12V + gaz, 220V + gaz).
Cam lung raspunsul, insa sper sa fie complet si explicit :). Daca mai ai nevoie de raspunsuri, scrie intrebarile :).
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 12 Apr 2009, 22:01
de RollandBilti
e un raspuns foarte clar si iti multumesc pt asta.
deci la intrebarea:
1. sunt lamurit. am vazut ca are si o siguranta automata. (un buton rosu). rulota are cupla de 7 dar cred ca a avut de 13 deoarece se vede ca a fost taiat si adaugata cea de 7. sper sa ma dumiresc cu schema. o sa desfac cutia dupa pasti.
2. daca leg rulota la 220 toaleta nu merge. e acolo o lampa care ar trebui sa fi aprinsa ma gandesc. la fel nici becul din baie. probabil e o conexiune stricata.
3. ma gandesc sa las butelia originala(e mai mare decat cele dela noi) ei si sa o incarc cu GPL. pe regulator scrie 37milibar. e acelasi diametru cu cele romanesti la robinet. o sa ma mai documentez.
4. sub chiuveta mai e un dispozitiv din acela si un distribuitor cu robineti pt soba, frigider si aragaz.
5. e clar si o sa ma documentez bine.
acum mai am o o intrebare.
6. am zis ca pompa nu mai e si au ramas acolo doua fire si un furtun transparent de apa. in momentul in care invart robinetul de la baie sau bucatarie acele doau fire intra in scurt dar nu e nici o tensiune. eu ma asteptam sa fie 12 volti si acele doua fire sa alimenteze pompa. asa trebuie sau nu zic bine?
o sa fac reverse engineering ca sa inteleg cum e facuta instalatia dar e bine sa stiu mai intai principiile.
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 13 Apr 2009, 08:34
de Sandu Toma
De fapt cele doua fire de la pompa sunt contactele de la robineti (care sunt puse in paralel) Tu va trebui sa aduci acolo o alimentare + - 12V si sa inseriezi cele doua fire existente(intrerupatoarele) pe unul din firele de alimentare, pentru a porni pompa. Bine ar fi daca pe alimentare pe + ai intercala o siguranta fuzibila.
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 13 Apr 2009, 08:39
de Costin Tabra
Cand ai timp, incearca sa "vezi" cum a fost cablata rulota la origine si sa "mergi" pe fire, caci din descrierile facute de tine, sunt circuite care nu mai functioneaza fie din cauza unor conexiuni slabe fie din lipsa conexiunilor.
6. Da, acolo ar fi trebuit sa fie o pompa legata la cele 2 fire si cu furtunul infipt la iesirea pompei. Daca nu ai pompa, atunci cele 2 fire trebuie sa fie izolate unul fata de celalalt si izolate de rulota. Probabil ca din cauza scurtcircuitului existent, este arsa si siguranta care iti alimenteaza pompa de la toaleta. Si atunci este firesc sa nu functioneze toaleta :(.
Situatia si mai grava ar fi ca din cauza scurtcircuitului sa fie ars transformatorul din HVS 45 (mai putin probabil, caci, asa cum ai spus si tu, exista o siguranta automata). Atunci, recomandarea mea ar fi sa-l schimbi cu un alimentator mai puternic, caci 2 pompe de apa inseamna deja 36W... pana la 45W mai e foarte putin, deci nu vei putea folosi foarte multi consumatori la 12V in acelasi timp.
Asteptam vesti despre ce ai mai gasit si eventuale intrebari :)
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 13 Apr 2009, 09:58
de RollandBilti
prima data va spun ca ma bucur ca sunt specialisti in toate domeniile pe acest forum. sunt sigur ca o scot la capat cu voi alaturi!
-o sa cumpar o pompa si o sa verific daca am 12 volti acolo (e o cutie de plastic de genul celor folosite in constructii) . trebuie cu acumulare de presiune? sau merge o pompa simpla de 12 volti? verific si varianta lui sandu toma si si pe cea a lui costin tabra. adica sa fie pompa legata direct la cele doua fire sau sa fie legata separat in serie cu firele alea doua care atarna (in ipoteza ca vin direct de la robinete)
-m-am lamurit si cu becul verde de la toaleta. indica momentul in care tancul este plin! :D
daca ziceti ca acel transformator are prea putina putere renunt la el si refac toata instalatie astfel:
voi pune un acumulator cu gel de 100ah (am gasit pe forum o oferta buna la lucian costache).
de la intrarea de 220 vin la un redresor (de 10amperi) la care conectez bateria. instalatiile de 12 volti le leg direct la baterie iar cele de 220 la iesirea unui invertor ( 300watt cu varf de 600 ar trebui sa fie ok). asa nu o sa fie nevoie sa pun un comutator la alimentare externa la alimentare pe baterie. normal ca voi pune si sigurante si totul intr-un panou ca sa arate si bine.
frigiderul ma gandesc sa-l alimentez printr-un comutator si la masina pentru a functiona in timpul mersului. este ok? sau e prea mult pt alternator? aici o sa verific si cat consuma frigiderul. am un wattmetru.
o sa verific bine toaleta si incerc sa o alimentez direc sa vad daca functioneaza pompita. sper sa fie usor de intrat acolo si alimenta.
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 13 Apr 2009, 10:21
de Tavi Dragotoiu
In mod normal, cand conectezi masina, ar trebui sa ai 12 V in rulota, implicit si la frigider, toti il folosim in timpul mersului, iar alimentarea cu 12V e legata la masina la unii pe pozitie, la altii pe lumina de ceata din spate.
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 13 Apr 2009, 14:50
de Sandu Toma
Frigiderul consuma maxim 120w deci 12V 10A.
Este corect ceea ce spune Tavi, dar ATENTIE, cablajele la autoturisme sunt facute cu conductori de sectiune mica (max 1,5mmp ) deci pentru a suporta consumul becului de ceata si eventual inca 1-2 becuri pe rulota (21w + 42 w) deci un maxim 63W (5A) Ce se poate intampla cand la cei 63W mai adaugam 120W (5+10A=15A)este usor de imaginat, adica in cel mai bun caz contact imperfect si "arderea"(topirea) prizei sau a cuplei. Mai grav este cand se topeste izolatia de pe cablajul masinii.
Cel mai bine ar fi sa "tragi" un +12v direct de la bateria sau alternatorul masinii impreuna cu unul din montajele postate de Costin
viewtopic.php?f=24&t=880 care iti protejeaza bateria masinii in timpul stationarii, dar si cablajele si intrerupatoarele masinii
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 13 Apr 2009, 15:20
de RollandBilti
Sandu Toma scrie:
Cel mai bine ar fi sa "tragi" un +12v direct de la bateria sau alternatorul masinii impreuna cu unul din montajele postate de Costin
viewtopic.php?f=24&t=880 care iti protejeaza bateria masinii in timpul stationarii, dar si cablajele si intrerupatoarele masinii
asa o sa o si fac. o sa pot incarca cat de cat si bateria din rulota in timpul mersului. chiar acum studiez topicul acela.
Re: Bine v-am gasit!
Scris: 13 Apr 2009, 15:31
de Daniel Mihai
nu stiu daca zic bine..dar nu stiu cat de "sanatos" este sa incarci doua baterii in acelasi timp de la un alternator prevazut sa incarce doar una..initial si eu am vrut sa fac treaba asta...dar am mai intrebat in stanga si in dreapta..oameni care cu asta se ocupa(adica repararea alternatoarelor) si nu mi-au recomandat..si asta din cauza ca viata alternatorului se va reduce substantial....
parerea mea...acum daca ma insel...scuzele de rigoare..
s-auzim de bine..