Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.
Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Deci in concluzie e bun si un invertor de ala ieftin care scoate pana in 200 W, eu am cumparat unul de 1000 W regulat si 2000 W in sarcina parca, pentru un alt proiect (vroiam sa incalzesc un microbuz iarna cu o aeroterma). El are protectie la scaderea bateriei sub o anumita putere si daca nu duce incepe sa piuie. Dar frigiderul va sta oricum pe invertor doar in mers ca acolo va sta pe gaz. Deci e simplu traseul, am bricheta si in portbagajul masinii, acolo va sta invertorul si din el va pleca cablul clasic cu care alimentez rulota in camping, cu capatul bagat in mufa exterioara a rulotei (un pic inestetic dar geamul rulotei este chiar deasupra).
Multumesc tuturor pentru sfaturi, noi avem doar o singura iesire pana acuma la Lacu Rosu si Sovata si week-endul asta ploua si deci nu vom iesi nicaieri.
Acum voi trece la celelalte probleme pe care le am:
-nu am cadita de dus si vreau sa amenajez una
-pompa de apa nu merge decat cand cuplez rulota la 220 V, inseamna ca nu am plus permanent, dar un electrician mi-a spus ca e prea complicat si mai bine pun mufa pe 13 (acum am 7 pe masina si 13 pe rulota).
Nici poveste sa duca frigiderul un invertor de 200W ! E posibil ca nici cel de 1000W sa nu mearga. Curentul absorbit de rezistenta frigiderului in primele cateva secunde pana se incalzeste este aproape de curentul de scurtcircuit si putine invertoare vor rezista fara sa decupleze si sa inceapa sa "piue" :mrgreen: ! In alta ordine de idei consumul unui inverter de 1000W depaseste cu mult suportabilitatea prizei de bricheta. Aceste invertere trebuie puse cat mai aproape de acumulator, iar conectarea se face cu cabluri foarte groase si cat mai scurte posibil(consumul in sarcina maxima este in jur de 20A!!!).
Personal consider ca folosirea unui inverter pentru frigider nu-si are rostul (doar daca frigiderul nu e prevazut cu alte variante-12V...gaz), si este o solutie neeconomicoasa. Inverterele (cele normale, sa zic "casnice") sunt bune pentru alimentarea unor mici aparate care nu functioneaza cu 12V (incarcatoare de laptop si camere video, Tv-ul luat din bucatarie pentru perioada concediului, decodorul de satelit). Randamentul celor mai profesionale invertoare este teoretic in jur de 70-75%, dar asta doar pe masa proiectantului...in practica cam 50-60%. Invertorele de pe rafturile supermarketurilor sunt in general no-nameuri jalnice si ca randament si ca realitatea datelor frumos si colorat afisate :mrgreen: Si inca ceva: doar unele invertoare profesionale scot la iesire 220v la 50Hz SINUSOIDAL ! Mare majoritate au forma de unda departe de cea standard sinusoidala, ce poate sa duca la distrugerea aparatelor alimentate (cand scrie in prospect "sinusoida modificata" este cu siguranta vorba de ceva in "colturi"!)
Si chiar daca pana la urma vei recurge la solutia alimentarii din invertor a frigiderului, sa nu faci cupland pur si simplu cablul in priza de 220 a rulotei! Marea majoritate a rulotelor au un releu care "simte" cand apare 220 si trece automat alimentare rulotei pe aceasta tensiune (de obicei incarcatorul acumulatorului de bord porneste, corpurile duble de iluminat trec pe retea...) si e posibil ca pe langa frigider sa mai apara si alti consumatori sau chiar sa decupleze unele circuite ce tin de siguranta....de exemplu luminile din spatele rulotei.
In fata cabanei mele pe roti nu-si construieste nimeni un bloc!
Camper Chausson/Fiat Ducato
Daca va merge alimentat cu 220V de la bricheta masinii,atunci este o varianta,(desi sunt sceptic)chiar daca mai improvizata.Eu unul sunt pentru lucruri facute cat mai solid(standard),deci daca nu am deocamdata timp sa refac cablajul,prefer sa merg pe gaz.La invertoare,puterea maxima (2000W de ex.)este puterea care poate fi obtinuta maxim si pentru foarte scurt timp(ex.pornirea unui motor electric care in primele secunde pana se pune in miscare are nevoie de o putere mai mare).Puterea lui in uz,este cea de-a doua valoare,1000W.Ca si la generatoare,sunt mai ieftine si mai scumpe,la fel este si calitatea lor.Dupa ce incerci,sa ne spui rezultatele,poate incearca si altii.Eu daca am timp,cred ca o sa fac un test si niste masuratori,dar nu in mers.
-cadita de dus poti monta,dar trebuie sa o conectezi la sistemul de scurgere al rulotei,ca sa nu folosesti doua rezervoare pt.apa menajera.
-si eu sunt de parerere sa schimbi mai bine priza de pe masina cu 13 pini,prin adaptor n-ai cum sa conectozi toate circuitele.
-cu timpul,insa vei ajunge la concluzia ca e necesar,chiar vital un acumulator propriu al rulotei;pe urma va trebui si incarcat cumva...rulota este o sursa de investitii continue si sporire a confortului.Cum e vorba aceea:"Pofta vine mancand"
@Costin
Banuiam eu ca ceva modificari s-au facut acolo,ca prea bine merge frigiderul la 12V .Asa as face si eu,numai ca nu prea vreau sa trag alti conductori(deocamdata);in general vreau sa pastrez ce este original si daca nu corespunde,incerc sa gasesc o solutie,fara sa modific.In final tot la asta voi ajunge,dar nu prea am timp,vara e asa de scurta incat prefer sa ies cu rulota decat sa stau si sa fac modificari.(voi gasi timp cand nu mai e vreme de iesit,da permite lucrari afara)
Scuze ca ma bag si eu in discutie.
Mie mi s-a stricat frigiderul original al rulotei, si am decis sa-mi pun un frigider cu compresor. Am taiat plansa chiuveta-aragaz, separandu-le, am inaltat cu 10cm aragazul si am reusit sa montez un frigider de 100l cu congelator de 10l.
In compartimentul de bagaje am pus un acumulator de 80A (asta l-am avut) si tot acolo am pus si un invertor de 600W.
De la invertor am tras pe sub rulota o priza la frigider (separata de instalatia originala), si cand sunt in camping , mut stecherul in priza originala, iar in mers sau off camping folosesc priza de la invertor. Pentru alimentarea invertorului am folosit pinul 5 din cupla, rezervat luminilor de ceata ( am cupla cu 7 pini). Rezulatul este foarte bun, fac cuburi de gheata si in mers, iar tot ce pun in frigider, sta beton . Normal ca pornesc frigiderul cu reostatul dat la maxim, cu 3-4 ore inainte sa plec la drum si pe drum il tin tot la maxim. Pentru off camping am si panou solar de 50W dar va trebui sa mai montez inca unul.
Da,dar acel frigider este unul cu compresor,are cu totul alt consum(a se vedea ce putere are) nu se compara cu cel din rulota,care este cu absorbtie si raceste datorita unor rezistente!12/220V(sau gaz).
Acumulatorul acela se incarca in timpul mersului,sau doar la destinatie?Face fata panoul de 50Wp la acest frigider!?Eu am de 87Wp si mi s-a spus ca nu duce un frigider.
Frigiderul consuma 80w, si bateria se incarca in timpul marsului. In timpul zilei, panoul, face fata, dar cam la doua zile trebuie sa pornsec generatorul, pentru a incarca acumulatorul. Am sa pun si poze saptamana viitoare. In regim off camping folosesc frigiderul cu reostatul la 1sau maxim 2 si totul este ok. Pentru a imbunatati sistemul se simte nevoia montarii unui al doilea panou pe care-l am deja dar n-am avut timp sa-l montez. In general prefer iesirile incamringuri sau alte locuri amenajate. Am modificat si sistemul de iluminare, inlocuind toate becurile cu incadescenta, cu neoane la 12V.
Se poate,pt.ca are prevazut orificiul unde se monteaza ventilatorul,dar trebuie si tubulatura,daca nu are;ar fi de preferat pe 12V ventilatia,are consumul foarte mic.