Alimentare la 220 V in mers

Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.
Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Adi Mocanu
Membru forum
Mesaje: 42
Membru din: 04 Aug 2009, 07:40
15
Oras: Suceava
Data nasterii: 25 Ian 1974
Localitate: Suceava
Contact:

Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Adi Mocanu »

Buna ziua
Sunt si eu posesorul unei rulote de vreo saptamana si as avea unele intrebari.
As putea sa alimentez frigiderul la 220 V in timpul mersului ? Am un invertor 12 V - 220 V de 1000 W pe care l-as lega la o baterie de masina suplimentara.
Mercedes V220 + Caravelair Univers 425
Avatar utilizator
Odenie Sergiu
Membru forum
Mesaje: 890
Membru din: 24 Aug 2009, 11:01
15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Odenie Sergiu »

Daca bateria nu este incarcata in timpul mersului,se va descarca repede,consumul este mare la frigider.Se poate alimenta si la 12V(daca e vorba de frigiderul rulotei),cu conditia redimensionarii cablajului electric,care este subdimensionat pentru lungimea lui.Eu personal il folosesc pe gaz si merge foarte bine,unii sunt de parere sa nu fie folosit pe gaz in timpul mersului,altii da.Nu stiu daca pe 220V ar fi eficient,pe 12V nu este eficient fara redimensionarea instalatiei.Oricum ar fi,este recomandat sa fie pornit cu o zi inainte de plecare,iar pe timpul deplasarii sa fie deja rece in interior;(eu asa procedez).
Volkswagen Golf+Dethleffs Nomad RD3/in general...OFF CAMPING

Ești considerat geniu nu numai prin ceea ce ai scris, ci și prin ceea ce ai evitat să scrii.
Gavriil Stiharul
Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 766
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
17
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Costin Tabra »

@Adi: cauta in sectiunea tehnica sa vezi cum trebuie sa arate circuitele de care povesteste Sergiu. Eu mi-am instalat la masina aceste circuite suplimentare si rezultatele sunt mai mult decat bune. Cand stiu ca plec, "bag" rulota in priza cu o seara inainte :D , dau drumul la frigider pe 220V si il las sa se raceasca pana in momentul plecarii. Cand plec, decuplez 220V, cuplez rulota la masina, dau drumul la motor si apoi pornesc frigiderul pe 12V. Garantat la destinatie tot ce am pus in frigider este in conditii optime.
Cum spunea si Sergiu, frigiderul are consum mare si orice acumulator, fara sa fie incarcat de undeva se va descarca foarte repede.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com
Adi Mocanu
Membru forum
Mesaje: 42
Membru din: 04 Aug 2009, 07:40
15
Oras: Suceava
Data nasterii: 25 Ian 1974
Localitate: Suceava
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Adi Mocanu »

Dar daca as incarca invertorul de la bricheta masinii din mers ? Ar fi vreo problema daca ar fi curent asha de mare in rulota ? Oricum cred ca ar fi mai sigur decat pe gaz.
Mercedes V220 + Caravelair Univers 425
Avatar utilizator
Odenie Sergiu
Membru forum
Mesaje: 890
Membru din: 24 Aug 2009, 11:01
15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Odenie Sergiu »

Bricheta masinii,are conductori cu sectiune mica,deci un frigider alimentat de acolo pe 12V nu este eficient(experienta proprie).Un invertor alimentat de la bricheta,poate functioneaza eficient,producand 220V pt.frigider (n-am incercat).Dar trebuie un circuit de alimentare separat la frigider in acest caz,cum il cuplezi de la masina la rulota,mi se pare ori o improvizatie ori daca e facuta asa cum trebuie,inutila doar.pt.frigider si prea complicat si costisitor,daca se apeleaza la cineva de specialitate,contra cost.Asa mai bine redimensionezi instalatia pe 12V(cu conductori de 4mm)si va merge frigiderul alimentat de la masina direct pe 12V.Asta daca ti se pare riscant pe gaz.Mie nu mi se pare deloc,si nici eu nu sunt adeptul riscurilor inutile,inconstiente.Am citit aici ca si altii au folosit,chiar prin Europa mergand si a fost ok.Sunt de acord ca un risc ar exista in caz de acccident,foarte grav.Dar daca ne gandim la tot ce s-ar putea intampla,chiar mergand doar cu masina,nu punand la socoteala si o rulota chiar fara frigider functionand pe gaz,nu am mai pleca nicaieri.Butelia prin simpla ei prezenta in rulota,este un potential pericol,fie ca e folosita,fie ca nu.Nu vreau sa considere colegul Costin ca o polemica (doar ca precizare),dar eu am masurat tensiunea care ajunge la frigider,alimentat prin cablajul original al rulotei si este doar 11,5V!!Daca la el sau altii sta altfel treaba,sunt norocosi.Astfel,cum am mai scris pe undeva,la un drum de 3 ore temperatura a cresut in frigider,de la 2,5 grade la 9 grade.Nu este foarte mult(doar daca se merge mai mult 6-12 ore),dupa stationare,daca functioneaza pe gaz,aceasta revine la valoarea initiala,daca nu e prea cald afara,in cateva,ore,deci nu s-ar strica ce este in frigider.Eu insa sunt poate mai tipicar,mai pretentios si vreau sa se mentina aceeasi temperatura (care oricum pe parcursul camparii mai creste si scade in functie de conditiile atmosferice)
Volkswagen Golf+Dethleffs Nomad RD3/in general...OFF CAMPING

Ești considerat geniu nu numai prin ceea ce ai scris, ci și prin ceea ce ai evitat să scrii.
Gavriil Stiharul
Adi Mocanu
Membru forum
Mesaje: 42
Membru din: 04 Aug 2009, 07:40
15
Oras: Suceava
Data nasterii: 25 Ian 1974
Localitate: Suceava
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Adi Mocanu »

Pai ca sa fie mai simplu bag stecherul in priza exterioara a rulotei din invertor si cuplez frigiderul pe 220 V si invertorul ia curent de la priza masinii din mers. Cam incurcat parca dar frigiderul va sta rece.
Ultima oară modificat 03 Sep 2009, 14:38 de către Adi Mocanu, modificat 1 dată în total.
Mercedes V220 + Caravelair Univers 425
Avatar utilizator
Odenie Sergiu
Membru forum
Mesaje: 890
Membru din: 24 Aug 2009, 11:01
15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Odenie Sergiu »

Da e mai simplu,asa,dar nu stiu daca va fi functiona cum trebuie;se poate incerca,o sa arate cam ciudata instalatia :shock: ,(nu cred ca a mai incercat cineva),poate va merge.Oricum numai daca se masoara temperatura inainte de destinatie si la destinatie(fara sa deschizi frigiderul),se va vedea daca este o solutie buna,sau nu,chiar daca va arata cam improvizat.Daca incerci,sa postezi si rezultatul.
P.S Invertorul nu se va incarca,va functiona de la cei 12V(probabil din viteza...)
Volkswagen Golf+Dethleffs Nomad RD3/in general...OFF CAMPING

Ești considerat geniu nu numai prin ceea ce ai scris, ci și prin ceea ce ai evitat să scrii.
Gavriil Stiharul
Adi Mocanu
Membru forum
Mesaje: 42
Membru din: 04 Aug 2009, 07:40
15
Oras: Suceava
Data nasterii: 25 Ian 1974
Localitate: Suceava
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Adi Mocanu »

Corect, am gresit, el nu se incarca, doar transforma (am modificat si sus).
Mercedes V220 + Caravelair Univers 425
Ovidiu Ciobanu
Membru forum
Mesaje: 242
Membru din: 25 Mai 2009, 21:51
16
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Ovidiu Ciobanu »

Daca tot cablezi un fir la 220 V - poti sa si pui invertorul in compartimentul motor si sa il conectezi direct la baterie cu fire foarte groase, decat sa mai pierzi energie in caldura pana la bricheta. La 220V pierderea pe cei 10 metri nici nu se simte (de 18 ori mai mica pe aceleasi fire).
Intrebarea este daca firul de 220 V va fi cu priza la carlig sau o "carpeala" intinsa din mers. Nu recomand sa folosesti priza externa de 220V a rulotei deoarece nu e izolata la apa decat "de sus" - cand treci prin baltzi ridici apa si intra in cutie - mai bine tragi alt circuit la 220V pe langa firele existente. Interesant de comparat pierderea de putere la 12V pe cei 10 metri cu pierderea de putere din randamentul invertorului.
Sanatate!
VW T4 Multivan - in transformare
Avatar utilizator
Odenie Sergiu
Membru forum
Mesaje: 890
Membru din: 24 Aug 2009, 11:01
15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Odenie Sergiu »

Cred ca pierderea de pe circuit o poate masura verificand ce tensiune ajunge efectiv la bornele de intrare la frigider(in functiune).Daca are 220V,poate functioneaza bine frigiderul,dar mai trebuie verificata si temperatura,altfel e subiectv.Eu am inteles ca alimenteaza practic cu un prelungitor ,rulota la 220V,nu ca ar face o priza externe la masina deci cam improvizat.Daca pune invertorul in compartimentul motor,acolo se cam incinge sub capota atmosfera si cred ca ar decupla siguranta termica a invertorului;are el un ventilator,da sub capota cred ca se ajunge la peste 50 grade!!
Volkswagen Golf+Dethleffs Nomad RD3/in general...OFF CAMPING

Ești considerat geniu nu numai prin ceea ce ai scris, ci și prin ceea ce ai evitat să scrii.
Gavriil Stiharul
Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 766
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
17
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Costin Tabra »

Sergiu, nu este vorba de nici un fel de polemica, eu personal nu o "simt" asa :D.

Personal, cand am instalat cupla suplimentara si circuitele corespunzatoare, din aceleasi considerente de pierdere de energie am folosit conductor din cupru emailat, multifilar, cu sectiunea de 4 mmp. La masina, chiar deasupra bateriei este instalat releul de comanda, iar de acolo este cablat conductorul de 4 mmp pana in spate la cupla suplimentara; lungimea acestui conductor este de circa 5-6 m, cu toate "buclele" necesare instalarii. La rulota, daca imi mai amintesc bine, am folosit cablu 3x2,5 mmp, mult mai gros decat cabaljul original al rulotei. Deoarece lungimea este mai mica - doar vreo 2,5 m, pierderea de energie nu cred ca este semnificativa. Este adevarat ca nu am facut masuratori exacte, insa in configuratia de mai sus - inclusiv 2 acumulatori cu ciclu de descarcare adanc de 12V/37,5Ah fiecare, conectati in paralel si in paralel cu frigiderul - la drum lung si noaptea frigiderul a functionat foarte bine (la primul drum, la fiecare oprire verificam cat de rece este in frigider si nu am remarcat ridicarea temperaturii in frigider).

Ceea ce vreau sa spun este ca, dupa parerea mea, in locul tuturor improvizatiilor, consider ca instalarea circuitelor suplimentare proiectate si testate de catre producatorii de rulote este cea mai simpla si mai sigura metoda de imbunatatire a confortului oferit de casutele noastre pe roti. Exista o multitudine de documente si recomandari legate de acest aspect, nu sunt inventate de mine, astfel incat nu imi atribui nici un merit ca as fi descoperit roata.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com
Ovidiu Ciobanu
Membru forum
Mesaje: 242
Membru din: 25 Mai 2009, 21:51
16
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Alimentare la 220 V in mers

Mesaj de Ovidiu Ciobanu »

Totusi in situatia actuala cand s-au ieftinit enorm invertoarele alimentarea rulotei de la masina la 220V devine o alternativa de luat in seama! Simplitate la rulota, cablare nepretentioasa, pierderi mult mai mici... la fel a fost la inceputuri lupta intre AC si DC pentru transportul energiei electrice (Edison si Tesla parca?) si azi pare evident ca AC era normal sa castige.
In esenta e vorba de a transporta pe 10 metri 100W de energie electrica - cat mai simplu, ieftin si eficient
Sanatate
VW T4 Multivan - in transformare
Scrie răspuns