Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.
Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Buna seara dragi colegi,
Am o problema (deocamdata teoretica) si am citit cateva topicuri, am cautat informatii pe internet, dar nu am gasit raspuns.
Deci: se da o masina cu priza cu 13 pini, montata de fabrica. Se da o rulota englezeasca (achizitionata de curand, o voi prezenta dupa ce o inmatriculez); a avut doua stechere cu 7 pini - am trecut la un stecher cu 13 pini, functioneaza corect pana aici. Dar... vreau sa montez panou solar, si aici intervine problema: exista riscul ca impulsurile produse de regulatorul panoului solar (presupunand ca va fi PWM) sa-mi deterioreze regulatorul de tensiune al alternatorului masinii (cand sunt in deplasare, deci panou solar functional, motor pornit). Rog colegii care au aceasta configuratie sa comenteze. Desigur, exista solutia (banala) a unei diode de sens, pe firul pe care alternatorul masinii incarca bateria rulotei (pe pinul 9 al prizei, in mod concret) dar nu vreau sa fac asta daca nu-i necesar...
Land Rover Freelander 2, rulota Bailey Senator Indiana. danlazzar@yahoo.com; 0721.030.480
Păi mare deteriorare nu prea e de unde, pentru ca bateriile se incarca in mod similar. Nu cred ca instalatia rulotei functioneaza la o tensiune (semnificativ) diferita de a masinii.
Pe de alta parte, ai putea să muncesti nițel si sa lasi plusul de la masina sa se duca doar la frigiderul rulotei (care, din construcția rulotei, nu ar trebui sa stie sa traga din bateria rulotei, ci doar de la masina).
Concret, in faza asta, ar trebui sa incepi cu o verificare riguroasa a instalatiei electrice a ansamblului masina-rulota, si sa intervii doar daca este necesar. Dioda aceea si-ar face treaba si nu cred ca ar dauna nimanui (dimensionata corect si cu un radiator pe masura? Aur curat!)
(eu imi imaginez ca, intr-o schema previzibila, redresorul rulotei primeste energia fie din reteaua campingului, fie de la masina, fie de la panoul solar, fiecare dintre aceste căi fiind cu sens unic. Deci problema n-ar trebui sa existe, decât in urma vreunei interventii incomplete - de aia am zis "verificare riguroasă" )
(...)
Tucson 2.0 CRDi, Avento Royal 395 TL DeLuxe
0721-299-111
Nu este nici o problema, am mers cu instalatia descrisa de tine 3 ani. Am avut si un intrerupator montat pe firul de incarcare care venea de la masina dar il opream ocazional, cand imi aduceam aminte. Problema este daca alternatorul masinii poate sa incarce in mers doua baterii, adica verifica puterea alternatorului, daca este mic se poate arde releul de incarcare. Regulatorul PWM se va opri cand pornesti motorul, tensiunea de la alternator va fi mai mare decat cea de la regulator.
Gabi Dragomir
LMC Liberty 2.8 TDI
tel 0723470679
Canal excursii Youtube- gabi dragomir
Mail- draggabi@yahoo.com
MARE ATENTIE!!!!!!
Dioda (PROTECTIE) pe plusul de la masina este f importanta!!!!
Acest lucru, neglijat, si de un prieten de al meu, l a lasat fara rulota!
NU I DE GLUMA!!!!!!
Pe scurt, La un gratar, rulota decuplata de masina, dupa o zi de boxe la greu cu consum din bateria masinii, la plecare, seara, inainte de pornire motorului, cupleaza rulota, si cand a cuplat electromotorul pt pornire, s a dezlantuit prapadul. Bateria masinii nu mai avea curent, si tot curentul necesar a plecat din bateria rulotei pe firul de 2,5mm care a luat foc imediat.
Asadar nu va jucati cu focul!!!!!!
Daca avea montata dioda de protectie, avea rulota si in ziua de azi!
Dragi colegi,
In primul rand, multumesc de implicare.
Referitor la tensiunea de incarcare a bateriei rulotei de la panoul solar: asa e, tensiunea medie e comparabila cu cea produsa de alternator, dar regulatorul PWM lasa sa treaca impulsuri (foarte scurte) la tensiunea scoasa de panou (care, stim, poate trece de 20 volti). De aceste varfuri mi-e mie frica...
Frigiderul functioneaza pe 12 volti doar alimentat de masina, aveti dreptate. Separat este circuitul care incarca bateria rulotei - am verificat, am manualul rulotei. Schemele de conectare ale celor doua fise (originale) cu 7 pini corespund cu ce am gasit fizic.
Nu vreau sa solicit prea mult alternatorul masinii, de asta vreau sa las si panoul functional, in mers. Nu am masurat curentul absorbit din alternator in functionare, doar tensiunea cu frigiderul si luminile pornite: aveam 14.4 volti, deci ok. Poate o sa am timp maine.
Deocamdata merg pe ideea cu dioda de separatie.
Land Rover Freelander 2, rulota Bailey Senator Indiana. danlazzar@yahoo.com; 0721.030.480
"Varfurile" alea de care te temi sunt periculoase (si prezente, masurabile) doar in absenta unei baterii (de fapt, in absenta ambelor baterii; oricare baterie - a rulotei sau a masinii - netezeste varfurile cu pricina inainte de a apuca ele sa creasca. Daca nu ma crezi - ca nu scrie nicaieri sa ma crezi pe mine - pune un voltmetru analogic pe bornele bateriei si vezi cu ochii tai).
Problema nu exista (dar dioda, repet, e aur curat. Si sigurante calibrate pe fiecare circuit.), desi solutiile abundă.
Alternatorul nu este asa de sperios. Pericolele reale sunt curentii mari in circuite subdimensionate si/sau neprotejate, aici trebuie insistat.
(...)
Tucson 2.0 CRDi, Avento Royal 395 TL DeLuxe
0721-299-111
Nu mai umblați cu „invenții” de încărcat bateria în timpul mersului via autovehicul tractor. Singurul dispozitiv autorizat în acest sens este un regulator de curent (amperaj și tensiune cumulate), care are și funcția de deconectare (protecție) în anumite situații. Când spun autorizat, mă refer la „aparatul” care este montat din fabricație și este conceput special să încarce bateria în timpul mersului.
Există și dispozitive electronice dedicate acestui scop, cu aplicație universală și programabile. De ex. eu am montat la mine așa ceva care l-am programat și are următoarele caracteristici:
-nu permite consumul către autoturism.
-nu depășește un curent mai mare de 2A.
-nu depășește (și decuplează) la tensiune mai mare de 14,2V.
-decuplează dacă sursa este mai mică de 12,5V pe sursă. (ex. dacă întâmplătorul rămâne contactul cuplat)
Țineți cont că frigiderul rulotei consumă aprox. 7A în timpul mersului. Dacă mai aveți un frigider suplimentar cu compresor, mai puneți 4A. Dacă mai încărcați și bateria rulotei v-ați mai „scăpat” de vreo XX amperi. Deci înainte să sară siguranța (dacă există) gândiți-vă de câte ori credeți că este necesar.
invata repede si aplica... tot repede.
RENAULT Megane IV TCE140
Rulotă T.E.C. Siena Saphir 390T
tel. 0742044570
Pentru linistea mea si siguranta masinii si rulotei, am montat dioda de separatie (doua diode de 20A in paralel, pe radiator, ca sa n-am nici o problema cu incalzirea).
Multumesc colegilor pentru colaborare.
Caz inchis...
Land Rover Freelander 2, rulota Bailey Senator Indiana. danlazzar@yahoo.com; 0721.030.480