Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.
Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Alimentarea primarului de la traf cu 230V o treci printr-un releu care are bobina alimentata doar atunci cand alimentezi rulota cu 230V din priza exterioara.
Ce mi-e neclar, daca nu ai 230V de la retea, invertorul alimenteaza cu 230V toti consumatorii/prizele si totodata priza in care trebuie sa intri cu 230V de la exterior sau mai are ceva relee care intrerup circuitul de alimentare exterior?
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...
George Marcu @ maurice
Campervan Weinsberg CaraBus 600DQ
George Marcu scrie:Alimentarea primarului de la traf cu 230V o treci printr-un releu care are bobina alimentata doar atunci cand alimentezi rulota cu 230V din priza exterioara.
Ce mi-e neclar, daca nu ai 230V de la retea, invertorul alimenteaza cu 230V toti consumatorii/prizele si totodata priza in care trebuie sa intri cu 230V de la exterior sau mai are ceva relee care intrerup circuitul de alimentare exterior?
In practica invertorul e rețeaua. Priza R ulotei e ba gata in invertor
Eu am instalat in autorulota un comutator cu came sa aleg sursa de alimentare (Retea - nimic - Inverter) si m-am asigurat ca incarcatorul bateriei este alimentat exclusiv de la retea (deci nu din inverter). Avantaje: nu pot gresi sa alimentez incarcatorul de pe inverter, nu pot energiza in mod eronat priza exterioara a rulotei de la inverter.
Presupun ca te-ai legat undeva pe fire intre priza exterioara si tabloul de sigurante.
In acest caz inseamna ca priza exterioara primeste 230V de la invertor, daca ridici capacul sunt pinii fara izolatie, poti praji putin pe cineva (un copil neastamparat)
Nu stiu ce se intampla cand alimentezi cu 230V de la retea (in priza exterioara) iar in acelasi timp ai invertorul pornit care scoate tot 230V pe aceleasi fire.
Presupun ca nu se "simt" prea bine echipamentele asa cum functioneaza acum, din baterie alimentezi invertorul care scoate 230V si alimenteaza transformatorul care la randul lui scoate 12V sa incarce aceeasi baterie, e o bucla care nu prea e OK.
Ar trebui sa montezi fie un comutator (cum a facut Cosmin) fie un releu care face aceeasi treaba cu comutatorul dar automat.
Fiind vorba de 230V nu-ti trebuie un releu de amperaj mare, e relativ ieftin 30-40 de lei.
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...
George Marcu @ maurice
Campervan Weinsberg CaraBus 600DQ
Cosmin Prund scrie:Eu am instalat in autorulota un comutator cu came sa aleg sursa de alimentare (Retea - nimic - Inverter) si m-am asigurat ca incarcatorul bateriei este alimentat exclusiv de la retea (deci nu din inverter). Avantaje: nu pot gresi sa alimentez incarcatorul de pe inverter, nu pot energiza in mod eronat priza exterioara a rulotei de la inverter.
Acelasi cosmar il am si eu. Îmi recomanzi te rog si mie comutatorul respectiv? You are a life saver , ca de obicei....
George Marcu scrie:Presupun ca te-ai legat undeva pe fire intre priza exterioara si tabloul de sigurante.
In acest caz inseamna ca priza exterioara primeste 230V de la invertor, daca ridici capacul sunt pinii fara izolatie, poti praji putin pe cineva (un copil neastamparat)
Nu stiu ce se intampla cand alimentezi cu 230V de la retea (in priza exterioara) iar in acelasi timp ai invertorul pornit care scoate tot 230V pe aceleasi fire.
Presupun ca nu se "simt" prea bine echipamentele asa cum functioneaza acum, din baterie alimentezi invertorul care scoate 230V si alimenteaza transformatorul care la randul lui scoate 12V sa incarce aceeasi baterie, e o bucla care nu prea e OK.
Ar trebui sa montezi fie un comutator (cum a facut Cosmin) fie un releu care face aceeasi treaba cu comutatorul dar automat.
Fiind vorba de 230V nu-ti trebuie un releu de amperaj mare, e relativ ieftin 30-40 de lei.
Da priza exterioară e hot, poate rezolv cu comutatorul de mai sus.
Transformatorul nu mi încarcă bateria... e anulat.si daca nu e anulat tot nu are cum sa încarce bateria. (Poate îmi iau la iarna un ctek dar nu va fi fix in rulota) O sa l recuplez cand ma leg la retea. Deocamdată manual mai tarziu cu..... Acelasi comutator daca e posibil
Încărcarea vine de la panoul de 260 de watti pe care il am, iar circuitu, de 12 v merge momentan legat tot in panoul de sigurante de la iesirea de 12v a regulatorului de încărcare, si asa pot sa si vad cat consuma pe controller.
Puteti gasi comutatoare similare la orice magazin de bricolaj si probabil la orice magazin de echipamente electrice.
Eu l-am cumparat de la Dedeman. La Dedeman gasiti si o cutie de plastic speciala pentru instalat acest comutator, daca aveti nevoie.
Cosmin Prund scrie:Eu am instalat acest tip de comutator cu came:
ComutatorCuCame.jpg
Puteti gasi comutatoare similare la orice magazin de bricolaj si probabil la orice magazin de echipamente electrice.
Eu l-am cumparat de la Dedeman. La Dedeman gasiti si o cutie de plastic speciala pentru instalat acest comutator, daca aveti nevoie.
Ctek este un incarcator foarte bun. Eu aveam o improvizatie proprie dar facuta ca la carte.
Daca mergeam mult (nu incarcam bateria decat 5-6 ore la 2 zile) nu facea fata.
Ma exasperase am zis ca-i bateria moarta (avea 4 ani) pana cand mi-a recomandat intr-un camping in Norvegia un neamt sa-mi schimb incarcatorul ca de acolo este, asa a patit si el.
Am luat unul special pentru baterii cu gel/agm (o caruta de bani, in Romania era la jumatate de pret) si bateria o am inca si astazi are aproape 10 ani si nu da semne ca moare (duce mover-ul dupa 7-8 luni fara sa fie incarcata).
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...
George Marcu @ maurice
Campervan Weinsberg CaraBus 600DQ
In sfarsit a ajuns ctek ul 5 . După doua zile cuplat la bricheta masinii , intermiten, vad ca si revine bateria. La 4 ani începuse sa dea rateu chiar daca lăsăm becurile pornite 20 minute. Acu vad ca i mai bine. Voltajul de repaos e 12, 9 . Inainte e ea de 12,5. In weekend o scot din masina si o las 3 zile.