Florin Herciu scrie:Cateva completari-precizari:
- prezenta sigurantelor fuzibile este mai presus de orice discutie (de la un min 70-80 A pana in jur de 150 A pe fiecare baterie, legata imediat langa borna plus); curentul de scurtcircuit ajunge la sute de amperi, iar un conductor de cupru de 2,5 - 4mm patrati relativ lung se incinge foarte tare inainte de a se topi; pana atunci ia foc si rulota, si campingul, si padurea; de asemenea, fiecare circuit - chiar si iluminatul cu leduri - trebuie protejat cu siguranta lui, corespunzatoare consumului;
- sectiunea firelor folosite este foarte importanta, deoarece (1) se produce cadere de tensiune (nu stau sa detaliezl ori ma credei pe cuvant, ori cercetati) semnificativa; atunci cand pierzi 3-4 volti la priza de acasa, nu e probleme, ca inseamna 1-2%; daca pierzi 4 din 12 volti, inseamna 25%!) s1 (2) incalzirea circuitelor conduce la distrugere si accidentare; la o rulota care se doteaza cu frigider, aer conditionat, cuptor de paine se ajunge usor si la sectiuni inspaimantatoare, de ordinul zecilor de mm patrati.
.
..................................................................................................................................................................................................
Vorbind de o singura baterie de 105 Ah, cazul meu!
N-am inteles de ce sig de 70-150 A, si nu mai mici?
In caz de scurtcircuit se dezvolta curenti de domeniul sutelor de amperi, dar in conditii normale de functionare curenti pe circuitele unei rulote sunt in raport de consum.
Bunaoara la rulota mea puterea instalata la 12v nu depaseste 150w + 105w frigiderul!
Este impartita pe 3 circuite de 2,5 mm patrati cu sig de 6-10 si 20A, dupa consumul repartizat pe fiecare si nu cred sa folosesc mai mult de 60w cumulat. fara frigider la 12v.
Deci pentru ce asa sig mari intre 70-150A in imediata apropiere a bornei de + a bateriei? Nu este suficient si selectiva una de 30-40 A?
Specific, intre baterie si sig de care vorbeam sectiunea coloanei este de 6mm patrati. Nu s-ar justifica o sectiune mai mare in acest caz!
App, cel mai lung circuit pe rulota mea este cel pentru functionare frigider la 12v, alimentat de la masina!
Si este de 2,5 mm patrati desii in unele cazuri se vorbeste si de 4mm patrati.
Nefiind montat carlig pe masina de fabrica, acel circuit(la masina) l-am realizat cu conductor de 6 mm patrati, avand incastrat si o sig de 30 A, o dioda de 30A, pe langa "modulul dedicat".
Din acest circuit se incarca in mers si bateria rulotei!
Nu s-a ars sig niciodata, nu am avut probleme! M-andoiesc ca ar fi fost necesara o sig mai mare!
Fabricantul insasi foloseste aceste sectiuni 2,5-4mm patrati!
Chiar predominant 2,5mm patrati, de 1,5 mai sunt folositi la instalatia ce deserveste semnalizarile auto mai putin circuitul frana care de asemenea este mai mare.
Acum pentru a monta o a doua baterie in paralel cu prima pentru a putea suplimenta in vederea folosirii unui invertor si a unui frigider/bar, la 220v /50w cu compresor nu am inteles bine si cum sa pun acele diode si de ce ?
Radu Pascu .
Nici pentru ce trebuie anulate diodele din "cutia de joctiune" a panourilor fotovoltaice cu altele schottky? Astea duble fiind si necesitand doar una cum ar trebuii montate?
Folosesc pentru incarcare 2 panouri x 100w!
Totusi insist si te rog, pentru a intelege mai bine si a putea executa "proietul", pate ai timp sa faci si o schema de montaj.
Eu unul nu-mi pot permite a platii specialisti pentru a face lucrerea, o fac eu si ar fi de real folos, dar cred ca si pentru alti colegi.
Din cele spuse pe aici "eu unul am doar o aglomeratie de informatie" in cap.
Scuze, daca e nevoie de un alt topic as vrea sa stiu, n-as fi vrut sa deranjez topicul colegului Cosmin dar este acelasi subiect, poate nelamiririle sunt diferite?
Multumesc!
David Eugen Caravelair 420 Palma- Hyundai Tucson CRDi -tel. 0760 450 223